ملخص الجهاز:
"2از طرف دیگر یک انگلیسی که سالها در مناطق روستایی آناتولی ترکیه زندگی کرده، در مقالهای که راجع به«ترکهای شیعه»نوشته و در آن به اختصار از مراسم محرم در مناطق محل سکونت علویها سخن رانده به صراحت به این نکته اشاره میکند که در میان ساکنان این منطقه هیچ نوع سنت نمایشی به نام تعزیه وجود ندارد.
بر طبق یکی از این اعتقادات امام مهدی«عج» از غار سنگی که در آن پنهان شده خروج میکند،به میان مردم بازمیگردد و بدکاران و مفسدان را به مکافات میرساند و عدالت را بار دیگر برقرار میسازد و به همین دلیل است که در میان این طوایف روزهء دوازدهمین روز محرم تنها تا ظهر ادامه دارد و مردم بعد از افطار بهترین لباسهای خود را به تن میکنند تا ظهور و بازگشت امام زمان را خیر مقدم بگویند.
«داستان مقتل حسین«ع»اثر سعدی با دقت تألیف شده است و وقایع آن به صورت دقیق و منظمی در ده مجلس حکایت شده است و در غالب موارد داستان به صورت مکالمهای به اول شخص مفرد آمده است دربارهء این اثر ملیکوف به دو مطلب مهم اشاره میکند: یکی مسئلهء ساخت نمایشی داستان است،بدین صورت که وقتی مؤلف موضوع شهادت مسلم ابن عقیل و دو فرزندش را در مجلس دوم نقل میکند و آنرا از نظر شکل دراماتیک هم پایه و آخرین صحنهء شهادت امام بیان میکند،به نظر شنونده چنین میرسد که دو داستان مجزا از یکدیگر را حکایت میکنند و بدین ترتیب مؤلف در تشخیص ارزش داستانی وقایع به اشتباه رفته است."