خلاصة:
در این مقاله مفهوم کارآفرینی ارزشی و رفتار کارآفرینانه از منظر دین اسلام و مهمترین عامل اثرگذار بر این رفتار که از منظر دین شاکله نام دارد (که از آیهی 84 سورهی مبارکهی اسراء اخذ شده)، تشریح شده و نقش شاکله بر رفتار کارآفرینانه تحلیل و بررسی شده و نظریهای رفتاری مبتنی بر شاکله ارائه شده است. روش پژوهش از نوع کیفی و بررسی اسناد و مدارک دینی و کدگذاری بوده و یافتههای پژوهش نشان میدهند هر شخصی با توجه به شاکلهی خویش رفتار میکند و تغییر رفتار منوط به تغییر شاکله میباشد. با توجه به این واقعیت، تبیین تغییر رفتار کارآفرینانه انجام شده و راهکاری برای ارتقای رفتار کارآفرینانه مبتنی بر مراتب وجودی انسان از منظر دینی ارائه شده است. برای ایجاد رفتار کارآفرینانه باید در عمیقترین لایههای وجودی دست به تحول بنیادین و دائمی زده و به روح ایمان دست یافت. این کار جز با شناخت عمیق مراتب روح (شاکله) و پیروی از دستورات شرع امکانپذیر نیست.
In this paper، first، the concept of value-based and religious entrepreneurship and also entrepreneurial behavior from Islamic viewpoint have been studied. The most important factor affecting this behavior from Islam perspective is "Shakeleh" (Manner) in the Holly Quran (Surah Al-Isra، 85): Say، Each work according to his Shakeleh (Manner)، but your Lord is most knowing of who is best guided in this way). Second، the role of Shakeleh (Manner) in the entrepreneurial behavior has been investigated and a new Shakeleh-based behavioral model has been presented. The method of qualitative content analysis has been applied to explain the behavior based on religious data. The results show that a change in Shakeleh leads to a permanent change in entrepreneurial behavior. Accordingly any change in Shakeleh depends on the change in the minds and spirit which also depends on the religious faith.
ملخص الجهاز:
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٠/١٢/٢٧، تاریخ تصویب : ١٣٩١/٣/٢٣) چکیده در این مقاله مفهوم کارآفرینی ارزشی و رفتار کارآفرینانه از منظر دین اسـلام و مهـم تـرین عامل اثرگذار بر این رفتار که از منظر دین شاکله نام دارد (که از آیـه ی ٨٤ سـوره ی مبارکـه ی اسراء اخذ شده )، تـشریح شـده و نقـش شـاکله بـر رفتـار کارآفرینانـه تحلیـل و بررسـی شـده و نظریه ای رفتاری مبتنی بر شاکله ارائه شده است .
بـا توجـه بـه ایـن واقعیت ، تبیین تغییر رفتار کارآفرینانه انجـام شـده و راه کـاری بـرای ارتقـای رفتـار کارآفرینانـه مبتنی بر مراتب وجودی انسان از منظر دینی ارائه شده است .
از این رو سعی شده با تبیین مفهوم کارآفرینی ارزشی و رفتـار کارآفرینانـه در لـوای دیـن ، بـه الگوسازی این رفتار با نظریه ی شاکله پرداخته و راه کاری به منظـور ارتقـای وجـودی بـرای ارتقای رفتار کارآفرینانه با توجه به مبانی دینی ارائه شود.
نیاز به ارایه یک الگوی رفتاری در پرتو مفاهیم دینی همان گونه که بیان شد، این مقاله می خواهد به این سوال پاسخ دهد که چگونه می تـوان به سطح زندگی کارآفرینانه دین محور رسـید؟ بـا مراجعـه بـه ادبیـات کـارآفرینی مـشاهده می شود مطالعات اندکی درباره ی نقش دیـن و باورهـای دینـی در کـارآفرینی انجـام شـده است .
در ایـن پژوهش دو روش کدگذاری باز و محوری برای تحلیل داده های به دسـت آمـده از اسـناد و مدارک دینی به کار رفته و سعی شده است نظریه ای مبتنی بر نتیجه ی کدگذاری ارائه شود.