خلاصة:
آنچه مسلم است حکم نماز مسافری که قصد 10 روزه اقامت ندارد قصر است اما استثنائاتی در این مساله وجود دارد که از آن جمله است نماز خواندن در اماکن اربعه(مکه- مدینه- مسجد کوفه -حائر حسینی) که در این مورد مباحث استدلالی زیادی مطرح است و از آنجایی که اقوال فقهای شیعه در این باب مختلف است در این مقال اقوال مهم مورد بررسی قرار گرفته است. بیگمان منشاء اختلاف فتاوای فقها در این مورد اختلاف استنباط آنان از روایات و ادله وارده میباشد. در این بحث فقها عمدتا به سه گروه تقسیم میشوند: عدهای معتقد به قصر نماز هستند، گروهی قائل به اتمام نماز و گروه سوم قائل به تخییر با افضلیت اتمام صلاه در این اماکن هستند که پس از بررسی مستندات نظرات هر گروه اقدام به جمعبندی آنها شده است.
It is clear that one hasn't decision to stay in a place for ten days‚ his prayer is fraction (Qhāsr). But in this subject is exception for example praying in Quadruplet Holy stead (Mākah‚ Mādinah‚ Māsjїd Kūfah‚ Haїr Hosein) ‚ that in this occasion was very logical debating. Wherever the words of Shiite Jurists in this subject is diverse so were studied the ambiguous words in this article. Undauntedly the fountain of those differences in verdicts of jurists in those subjects is in the variation of deduction from stories & proofs. The verdicts of jurists were cleaved to three groups. Some of them were believed to fraction of prayer & the other group was believed to end of prayer & the tertiary group was believe to option & rather to end of prayer in those places. So the opinions of any groups were culled after the study visionary deeds.
ملخص الجهاز:
"اقوال فقهای امامیه در مورد حکم نماز مسافر در اماکن چهارگانه با توجه به اینکه اقوال فقهای شیعه در این باب مختلف است ابتدا اقوال مهم را ذکر میکنیم و سپس به بررسی تفصیلی آنها میپردازیم: 1- وجوب قصر 2– وجوب اتمام 3- تخییر بین قصر و اتمام با افضلیت اتمام 2- قائلین به وجوب قصر قول اول: از جمله قائلین به این قول مرحوم صدوق(ره) است ایشان در کتاب من لایحضره الفقیه ذیل حدیثی که تمام خواندن نماز در این اماکن اربعه را از جمله امر مذخور میداند میفرماید: معنای روایت آن است که تمام خواندن نماز در این اماکن تنها با قصد 10 روزه امکان دارد و شاهد این معنا را روایتی از حضرت امام رضا علیه السلام ذکر می کند که اتمام در اماکن اربعه در صورت قصد اقامت 10 روزه صحیح است( قمی، بیتا، 1،4430).
3- دلائل قائلین به وجوب قصر نماز در اماکن اربعه 3-1- ادله روایی دلیل اول: شهرت وجوب قصردر نزد اصحاب ائمه (ع) مرحوم وحید بهبهانی نظر و رأی مرحوم صدوق را مشهور در نزد فقهای ائمه (ع) میداند(محمد باقربن محمد، 1424، 2، 188) و دلیل این نسبت را ظهور روایت علی بن مهزیار و سعد بن عبدالله میداند و صاحب جواهر نیز بعد از بین رأی مرحوم بهبهانی و سید بحر العلوم دلیل ادعای شهرت را در نزد اصحاب ائمه این دو روایت معرفی میکند(نجفی، بیتا، 14، 330)."