خلاصة:
در این مطالعه رفتار مصرف کنندگان در خرید کالاها و خدماتی که برای تولید و عرضه آن ها به مسائل و موضوعات زیست محیطی توجه شده و تحت عنوان مصرف کنندگان سبز شناخته می شوند، از منظر متغیرهای جمعیت شناختی، ارزش ها، نگرش ها و در کل رفتار مصرفی آنان بررسی شده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی و از نوع کاربردی است که به این منظور باتوجه به سوالات مطالعه، پرسشنامه ای تدوین و به تعداد 323 پرسشنامه بین جامعه آماری این تحقیق که از مناطق شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز کلان شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شده اند، توزیع و جمع آوری شده است. لازم به ذکر است در تحلیل داده ها مطالعه حاضر از روش رگرسیون لجستیک و با استفاده از نرم افزارهای آماری مربوطه، فرضیات تحقیق، بررسی شده است. عمده ترین نتایج آزمون فرضیات این پژوهش از این قرار است که افرادی که به جهان پاک و ایمن اهمیت می دهند، افرادی که معتقدند دوستدار محیط زیست بودن دردسرساز نیست، افرادی که معتقدند شرکت ها مسئولیت پذیرانه در قبال محیط زیست عمل نمی کنند و در نهایت افرادی که خرید خود را با لحاظ مباحث زیست محیطی انجام می دهند، تمایل بیشتری به پرداخت هزینه بالاتری برای خرید محصولات سبز نسبت به محصولات غیرسبز دارند. همچنین بر خلاف انتظار (البته با توجه به نتایج پژوهش های انجام شده در کشورهای دیگر)، عواملی مانند جنسیت، وضعیت تاهل و داشتن فرزند، تاثیری بر تمایل مصرف کنندگان به پرداخت مبلغ بالاتر بابت تهیه محصولات سبز در شهر تهران ندارند.
ملخص الجهاز:
عمدهترین نتایج آزمون فرضیات این پژوهش از این قرار است که افرادی که به جهان پاک و ایمن اهمیت میدهند، افرادی که معتقدند دوستدار محیط زیست بودن دردسرساز نیست، افرادی که معتقدند شرکتها مسئولیت پذیرانه در قبال محیط زیست عمل نمیکنند و در نهایت افرادی که خرید خود را با لحاظ مباحث زیست محیطی انجام میدهند، تمایل بیشتری به پرداخت هزینه بالاتری برای خرید محصولات سبز نسبت به محصولات غیرسبز دارند.
این فرضیه تأیید شد یعنی افرادی که خرید خود را با توجه به مباحث زیست محیطی انجام می دهند، تمایل بیشتری به پرداخت مبلغ بیشتر برای کالاهای سبز دارند.
Y, Lau “Antecedents of Green Purchases: a Survey in China” Journal of Consumer Marketing, pp.
& David, Jobber “Environmentally Responsible Purchase Behavior: A Test of a Consumer Model”, European Journal of Marketing, pp.
Laroche, Michel, Jasmin, Bargeron & Guido, Barbaro-Forleo, "Targeting Consumers Who Are Willing to Pay More for Environmentally Friendly Products", Journal of Consumer Marketing, pp.
Manaktola, Kamal & Vinnie, Jauhari “Exploring Consumer Attitude and Behavior Towards Green Practices in the Lodging Industry in India”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, pp.
Straughan, Robert D & James A, Roberts “Environmental Segmentation Alternatives: a Look at Green Consumer Behavior In the New Millennium”, Journal of Consumer Marketing, pp.
Tsakiridou, Efthimia, Christina, Boutsouki, Yorgos, Zotos & Kostantinos, Mattas “Attitudes and Behavior Towards Organic Products: an Exploratory Study”, International Journal of Retail & Distribution Management, pp.
for Environmentally Certified Wood Products”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 16, PP.