Skip to main content
قائمة المقالات

اثر توسعه ی اینترنت بر تجارت بین الملل خدمات

مؤلف:

العلمية - البحثية/ISC (21 صفحة - من 127 إلی 147)

الکلمات المفتاحية :

اینترنت ،مدل جاذبه ،: تجارت خدمات

Internet ،Trade in Services ،Gravity equation

الكلمات المفتاحية عبر المكننة : اینترنت ، توسعه اینترنت بر تجارت بین‌الملل ، اثر توسعه‌ی اینترنت بر تجارت ، تجارت بین‌الملل خدمات ، خدمات ، تجارت بین‌المللی خدمات کشورهای جهان ، مدل جاذبه ، مطالعه بررسی اثر توسعه اینترنت ، مدل ، International Trade

پیدایش اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان ارمغان هزاره سوم، عرصه‌های گوناگون زندگی بشر را متحول کرده است. اینترنت با از میان بردن محدودیت‌های زمانی و مکانی در روابط اقتصادی، هزینه‌های ناشی از ارتباطات را به‌شدت کاهش داده است. یکی از مهم‌ترین فرایندهای اقتصادی که در حوزه‌ی تجارت بین‌الملل با ارتباط مستقیم و غیرمستقیم بین کشورها میسر می‌شود، جریان تجارت خدمات است که اینترنت توانسته در قالب فرایند نوین تجارت به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای آن را رونق بخشد. هدف این مطالعه بررسی اثر توسعه اینترنت بر تجارت بین‌الملل خدمات کل کشورهای جهان است. در این راستا با استفاده از روش داده‌های تابلویی و بهره‌گیری از مدل جاذبه تعدیل‌شده، اثر توسعه‌ی اینترنت بر تجارت خدمات در دوره‌ی زمانی 1990- 2011 برآورد شده است. نتایج به‌دست‌آمده از تخمین مدل، تاییدکننده‌ی وجود ارتباط مثبت و معنی‌دار بین اینترنت و تجارت خدمات است. همچنین بین تجارت خدمات و تولید ناخالص داخلی، عمق مالی و جمعیت ارتباط مثبت وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل حساسیت مدل نیز نشان می‌دهد، نتایج نسبت به تغییر بازه‌ی زمانی، نمونه‌ی آماری، متغیر جایگزین اینترنت و متغیر وابسته حساس نبوده است.

خلاصه ماشینی:

"جدول 1: نتایج برآورد اثر اینترنت بر تجارت بین‌المللی خدمات کل کشورهای جهان به روش حداقل مربعات تعمیم‌یافته متغیر وابسته: تجارت بین‌المللی خدمات(Log(Service)) 1 (3) (2) (1) 076738/1- *(44/8-) 6698098/0- *(75/4-) 7903342/0- *(81/6-) C 068571/1 *(98/86) 251201/1 *(16/104) 28032/1 *(14/154) Log(GDP) 7467445/0 *(47/145) 7528355/0 *(64/128) 74572/0 *(94/139) Log(POP) 0137157/0 *(74/2) 0346792/0 *(30/6) ͞ Log(Internet) 541986/0 *(16/29) ͞ ͞ Log( M 2 GDP ) 2587 2676 3271 تعداد مشاهدات 164 165 170 تعداد کشورها 8421/0 8426/0 8171/0 2 81/72 26/100 27/86 آماره F 48/97 04/69 24/75 آماره هاسمن 10/33819 59/39289 27+e6 آماره والد تعمیم‌یافته با توجه به اینکه، احتمال دارد نتایج برآورد مدل به تغییر نمونه آماری، یا متغیرهای مورد استفاده حساس باشد و با تغییر هر یک از این موارد، نتایج حاصل نیز تغییر کنند، لذا در این بخش، در دو مرحله‌ی حساسیت نتایج به هر یک از موارد فوق مورد بررسی قرار گرفته شده است. United Nation Development programme (UNDP) جدول 2: تحلیل حساسیت نتایج نسبت به معیار جایگزین اینترنت متغیر وابسته: تجارت خدمات (Service trade) Host Internet User معیار جایگزین اینترنت 7062198/0- *(04/4-) 076738/1- *(44/8-) C 027819/1 *(61/69) 068571/1 *(98/86) Log(GDP) 7325461/0 *(38/103) 7467445/0 *(47/145) Log(POP) 5612463/0 *(23/29) 541986/0 *(16/29) Log( M 2 GDP ) ͞ 0137157/0 *(74/2) Log(Internet) 0172222/0 *(86/3) ͞ Log (Host) 2355 2587 تعداد مشاهدات 164 164 تعداد کشورها 84/0 84/0 2 84/74 81/72 آماره F 77/56 48/97 آماره هاسمن 79/32917 10/33819 آماره والد تعمیم‌یافته 5- نتیجه‌گیری و پیشنهادها هدف این مطالعه، بررسی اثر اینترنت بر تجارت بین‌الملل خدمات کشورهای جهان است."


لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی الدخول الموقع.