خلاصة:
پژوهش حاضر مربیگری در آموزش منابع انسانی را براساس نظریه دادهبنیاد بررسی کرده است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق دادهبنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. به منظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری گلولهبرفی با 7 نفر از خبرگان آموزش که با مربیگری آشنا بودند، مصاحبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت براساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر نشاندهندة 11 مقولة کلی، 15 مقولة فرعی و 61 خردهمقوله است که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (اهداف اولیه و اهداف ثانویه)، عوامل زمینهای (حوزههای مدیریتی و بهسازی)، شرایط مداخلهگر (موانع سازمانی و موانع اطلاعاتی- انگیزشی)، راهبردهای تعاملی (شرایط مربی، متربی و سازمان)، و عوامل پسآیندی (مزایای فردی، مزایای سازمانی و معایب طراحی، اجرا و ارزشیابی) قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش حاضر نشان دهندة ١١ مقولۀ کلی، ١٥ مقولۀ فرعی و ٦١ خرده مقولـه اسـت کـه در قالـب مـدل پارادایمی شامل شرایط علی (اهداف اولیه و اهداف ثانویه )، عوامل زمینه ای (حوزه های مدیریتی و بهسـازی)، شـرایط مداخلـه گـر (موانـع سازمانی و موانع اطلاعاتی- انگیزشی)، راهبردهای تعاملی (شرایط مربی، متربی و سازمان )، و عوامل پس آیندی (مزایای فـردی، مزایـای سازمانی و معایب طراحی، اجرا و ارزشیابی) قرار گرفت .
American Society for Training and Development مربیگری روشی مؤثر جهت ارتقای یادگیری است که میتواند بر سود و زیـان سـازمان تـأثیر مثبت داشته باشد و مزایای محسوسی را برای افراد و سازمان ها بـه ارمغـان آورد ( ,٢٠٠٥ ,Renard .
International Coach Federation ٣٧٨ مربیگری در آموزش منابع انسانی، کمبود تحقیقات انجـام گرفتـه در زمینـۀ عوامـل و مؤلفـه هـای تأثیرگذار در استقرار مربیگـری و هـم چنـین مفیـدبودن بهـره گیـری از نتـایج تحقیـق حاضـر، در برنامه ریزی و اتخاذ روش های آموزشی جدیدی مانند مربیگـری در سیسـتم آموزشـی سـازمان هـا است .
مصاحبه شوندة شمارة ٧ در این زمینه اظهـار کـرد: «مربـیگـری یکـی از بهترین روش های آموزش و بهسازی برای مدیران است ، چرا که آن ها به دلیـل مشـغله هـای کـاری بسیار زیاد فرصتی کافی برای رفتن به کلاس های آموزشی نداشته و یا تمایلی بـه شـرکت در ایـن کلاس ها را ندارند، اما حضور یک مربی در کنار آن ها میتواند به آن ها کمک نمـوده و همـراه شـان باشد.