خلاصة:
در عصر حاضر مزیت رقابتی به عنوان پارادایم غالب بنگاههای اقتصادی مطرح
است. از این رو روشهای کاهش هزینه، مورد توجه بنگاههای اقتصادی قرار گرفته است و
جهت بومیسازی و نهادینه کردن آن سرمایهگذاریهای کلانی صورت گرفته است. هدف از
این تحقیق طراحی الگوریتم مدیریت هزینههای بنگاه اقتصادی در گروه صنعتی ایران
خودرو میباشد و به دنبال تلفیق دو روش مهندسی ارزش و هزینهیابی بر مبنای هدف
هستیم. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. روش
نمونهگیری تحقیق، نمونهبرداری تصادفی طبقهای میباشد که برای پذیرش یا عدم پذیرش
سئوالات و فرضیهها به ترتیب از آزمون فرض آماری T.Test و One-Tailed استفاده شده
است.
با توجه به یافتههای تحقیق میتوان گفت که مدیریت سو، کسب رضایت مشتریان، طراحی
محصولات، نحوه ارتباط با تأمین کنندگان مواد و قطعات برای دوام و بقای شرکت حیاتی و
حساس شده است. همچنین مدیریت هزینه جایگزین مناسبی برای توسعه منابع شرکتهای خودرو
ساز است. اما به این نتیجه رسیدیم که مدیریت شرکت قادر به ایجاد ساختار سازمانی
مناسب جهت اجرای تکنیک هزینهیابی بر مبنای هدف نمیباشد. لذا ضرورت به کارگیری
تکنیک هزینهیابی بر مبنای هدف در شرکت ایرانخودرو احساس میشود.
ملخص الجهاز:
"هورواث[11] در سال 1993 میلادی و در کنسرسیوم تشکیل شده در مورد تولید بینالمللی پیشرفته که توسط CAM-I برگزار شده بود، این تعریف را از هزینهیابی بر مبنای هدف ارائه میکند: هزینهیابی بر مبنای هدف مجموعهای از روشها و ابزارهای مدیریت جهت هدایت هزینهها و فعالیتها در طراحی و برنامهریزی برای محصولات جدید است که مبنایی را برای کنترل در مراحل بعدی عملیات به وجود میآورد، تا نهایتا سود هدف از طریق چرخه حیات محصول فراهم شود.
4- سئوالهای تحقیق الف) آیا مدیریت سود برای دوام و بقای واحدهای تولیدی صنعت خودرو حیاتی و حساس شده است؟ ب) آیا کسب رضایت مشتریان برای دوام و بقای واحدهای تولیدی صنعت خودرو حیاتی و حساس شده است؟ پ) آیا طراحی محصولات برای دوام و بقای واحدهای تولیدی صنعت خودرو حیاتی و حساس شده است؟ ت) آیا نحوه ارتباط با تأمین کنندگان مواد و قطعات برای دوام و بقای واحدهای تولیدی صنعت خودرو حیاتی و حساس شده است؟ ث) آیا مدیریت هزینه جایگزین مناسبی برای توسعه منابع شرکتهای خودروساز است؟ ج) آیا مدیریت شرکت قادر به ایجاد ساختار سازمانی مناسب جهت اجرای تکنیک هزینهیابی به مبنای هدف میباشد؟ 5- فرضیههای تحقیق الف) مدیریت سود برای دوام و بقای واحدهای تولیدی صنعت خودرو حیاتی و حساس شده است.
جدول 3- ترکیب تشکیل دهنده عوامل تولید در شرکت ایران خودرو از سال 84-1377 [به تصویر صفحه مراجعه شود] [به تصویر صفحه مراجعه شود] با توجه به مطالب ذکر شده و با توجه به اینکه این موضوع از بحثهای جدیدی است که نتایج عملی آن بصورت تجربی مشخص نشده است بنظر میرسد که ساختار مالی مورد نظر برای اجرای هزینهیابی بر مبنای هدف در صنعت خودرو وجود داشته باشد."