خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تاثیر بازی های رایانه ای بر ویژگی های شخصیتی و سازگاری نوجوانان می باشد که در قالب طرح پژوهشی از نوع علی- مقایسه ای، با جامعه آماری 200 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی، پایه اول و دوم در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای اجرای این پژوهش عبارتند از: الف) پرسشنامه محقق ساخته، ب) پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نوجوانان آیزنک و ج) پرسشنامه سازگاری دانش آموزان. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون T مستقل استفاده شد. نتایج نشان دهنده آن است که: 1. روان رنجور خویی نوجوانان پسر از نوجوانان دختر کمتر است؛ 2. سازگاری آموزشی نوجوانان با سابقه بازی، از نوجوانان بدون سابقه بازی کمتر است؛ 3. گرایش نوجوانان برون گرا به بازی های رایانه ای بیشتر از گرایش نوجوانان درون گرا است؛ 4. بین گروه پسران نسبت به گروه دختران با سابقه بازی های رایانه ای در سازگاری آموزشی تفاوت وجود دارد.
ملخص الجهاز:
تاثیر بازی های رایانه ای بر ویژگی های شخصیتی و سازگاری نوجوانان راشن عبدالهی ١ و کاظم رسولی زاده طباطبایی ٢ تاریخ دریافت :١٣٩١/١٠/١٠ تاریخ پذیرش :١٣٩٢/٠٢/٣٠ چکیده هدف از پژوهش حاضر، تاثیر بازی های رایانه ای بر ویژگی های شخصیتی و سازگاری نوجوانان می باشد که در قالب طرح پژوهشی از نوع عل - مقایسه ای ، با جامعه آماری ٢٠٠ نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی ، پایه اول و دوم در منطقه ٦ آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصیلی ٨٩-١٣٨٨ مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.
بنابراین ، با وجود آنکه بسیاری از محققان اذعان می دارند بازی های ویدئوی - رایانه ای ، انقلابی در سطح اوقات فراغت کودکان ، نوجوانان و جوانان پدید آورده اند، با این همه آثار مختلف بازی های مزبور، مورد بررسی همه جانبه قرار نگرفته اند(منطقی ، ١٣٨٠).
در پژوهشی که به بررسی رابطه بازی های رایانه ای و مهارت های اجتماعی در ٢٥٨ دانش آموز پسر سال اول مقطع دبیرستان صورت گرفت ، یافته های پژوهش نشان داد که بین محل بازی و حضور دیگران در محل بازی با مهارت های اجتماعی ، رابطه معکوس وجود دارد؛ یعنی هر چه انتخاب منزل به عنوان محل بازی و سابقه بازی بیشتر باشد مهارت های اجتماعی کمتر است (دوران و همکاران ، ١٣٨١).
ب : تحلیل داده ها فرضیه اول : بین دختران و پسران با و بدون سابقه بازی های رایانه ای از لحاظ ویژگی های شخصیت تفاوت وجود دارد.