خلاصة:
علم اقتصاد دینی با مبانی و هدف متفاوتی نسبت به اقتصاد متعارف به بررسی رفتار انسان در جامعه میپردازد. الصاق ویژگی علمی بودن به اقتصاد اسلامی، آزمون تجربی را برای آن ضروری مینماید. تحقیق حاضر به بررسی مشکلات تحقیقات سطح کلان ارتباط بین دین و اقتصاد و ارائه راهکارها و مزیتهای تحقیقات خرد دین و اقتصاد پرداخته و الزامات روششناختی چنین تحقیقاتی را بعنوان یک حوزه چند رشتهای معرفی میکند. آزمایشهای اقتصاد رفتاری با اتکا به مبانی شناختی و روشهای علم روانشناسی، بعنوان ابزاری مناسب برای چنین بررسیهایی شناخته شده و چارچوب تحقیقاتی مناسبی را فراهم نمودهاند که میتوان از آن برای بررسیهای چندرشتهای اقتصاد دینی همراه با کنترل موثر برروی متغییرهای مداخلهگر استفاده نمود. در این تحقیق اصول آزمایشهای اقتصادی مخصوص تحقیقات "دینداری و رفتار اقتصادی" معرفی و مرزهای دانش تجربی پژوهشهای حوزه رفتارهای اجتماع محور ارائه میشود و از طریق فرا تحلیل برخی از مهمترین تحقیقات گذشته، برخی از مهمترین روابط بین متغییرهای دین و اقتصاد بررسی میشوند. نتایج این فرا تحلیل تاثیر دینداری اشخاص را در کنار سایر ویژگیهای فردی بر رفتار اقتصادی تایید میکند
Religious economics، with different principles and objectives than mainstream economics studies human behavior in society. Attach the scientific feature to Islamic Economics، necessitate the empirical experiment for it. This study investigates the difficulty and problems of studying religion and economics in macro level and represents solutions and the advantages of micro level study of religion-economics and also offers methodological requirements of this as interdisciplinary filed of study. Behavioral economics experiments based on the cognitive principles and methods of psychology، known as a suitable tool for such investigations. They have provided excellent research framework that can be used to study religious economy in a multidisciplinary space with effective control over confounding variables. In this study the principles of economic experiment for «religiousity and economic behavior» studies is introduced. Then the boundaries of prosocial behavior empirical research areas are presented. Through meta-analysis of some of the previous studies، some of the most important relationships between religion and economic variables are examined.
ملخص الجهاز:
جدول (2): عوامل مؤثر در فضای ارتباط دینداری و رفتار اقتصادی اثرات دینداری فردی مقدمات، پیشین عام انتخاب پارامتریک - ترجیحات ریسک -ترجیحات زمانی - انگیزه کار رفتار اجتماعی - انحراف - فعالیت جنسی - باروری - سرگرمی ویژگیهای جمعیت شناختی اجتماعی - اشتغال - درآمد و طبقه - وضعیت تأهل - سلامتی - شهریت ویژگیهای فیزیکی جمعیتشناختی - سن - جنس - خصیصههای ژنتیکی انتخاب استراتژیک و اجتماعی - بازی دیکتاتور - بازی اولتیماتوم - بازی سرمایهگذاری - بازی کالای عمومی تعلق مذهبی - کیش مذهبی - اشتغال مذهبی - مطالعه اصلی دینی ارزشها و گرایشها - جهتگیریسیاسی - ارزشهای اجتماعی - نظرهای موضوعی شخصیت - 5عامل شخصیت - ترغیب پذیری - سبکهای یادگیری - سبکهای تفکر اثرات اخلاقی دینی - اعتماد - بخشش - فرصت طلبی - نوع دوستی دینداری چند بعدی - تجربه دینی - برآیند (نتایج) دینی - الهیات (اعتقادات) - مناسک جهتگیری دینی - بیرونی - درونی - جستجویی اجتماعی شدن - خانواده - محیط اجتماعی - آموزش مخصوص دینداری مناسک دینی - ملازمت دینی - فعالیت صمیمانه (عابدانه) - بخششهای دینی دانش دینی - تجسم دینی - اتفاقات معنوی - مفاهیم الهیاتی اعتقادات دینی - پس از مرگ - توحید - تجسم دینی - بنیادگرایی محیط دینی - مذهب والدینی - مهمانیهای مذهبی - دستورالعمل دینی منبع: هافمن (2013) همانطور که جدول فوق نشان میدهد حوزههای اخلاقی و مناسکی دین در سطح اثرات دینداری فردی، دانش دینی، دینداری چند بعدی، جهتگیری دینی و اعتقادات دینی در سطح میانه و محیط دینی در سطح مقدمات دینداری مطرح میگردند و در رابطه بین انسان با جهان ماورایی و بعد متافیزیکی مطرح میشوند.