خلاصة:
هدف این پژوهش رتبهبندی استانداردهای مناسبسازی اماکن ورزشی است. هشت معیار مهم در مناسبسازی اماکن ورزشی، با استفاده از تکنیک سنجش رضایت مشتری بررسی شده است تا در نهایت راهکاری مناسب برای ساخت و ساز اماکن ورزشی ارائه شود. پژوهش از نوع کاربردی و از نظر نوع جمعآوری دادهها، توصیفی-تحلیلی است که به روش میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ مدیران و سرپرستان اماکن و مجموعههای ورزشی ادارۀ ورزش و جوانان شهرستان ارومیه تشکیل میدادند. نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری و شامل تمام مدیران اماکن ورزشی (29 نفر) بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از تکنیک سنجش رضایت مشتری انجام شد که روشی برای اولویتبندی با استفاده از میانگین با ضرایب مساوی است. در مورد نظرات مدیران و سرپرستان اماکن ورزشی و اهمیت هر یک از معیارها و سؤالات آنها نتایج نشان داد از نظر مدیران اماکن ورزشی معیار طراحی برای جانبازان و معلولان با 55/75%، معیار اطلاع رسانی و سرویس دهی با 39/84%معیار همجواری و مکان یابی با 21/89%، معیار دسترسی با 73/89%، معیار زیباییشناختی و فضای سبز با 29/91%، معیار ایمنی، کنترل و نظارت با 18/92%، معیار طراحی پارکینگ با 87/92% و معیار بهداشت و نگهداری با 34/93% بهترتیب دارای کمترین اهمیت بودند. از طریق رتبهبندی استانداردها با تکنیک سنجش رضایت مشتری میتوان به اهمیت و اولویت رعایت هر یک از استانداردها در ساخت اماکن و مجموعههای ورزشی از دیدگاه مدیران ورزش پی برد و در ارائۀ راهکارهای مناسب از آنها استفاده کرد.
ملخص الجهاز:
"معیارهای همجواری، مکانیابی و ساخت اماکن و مجموعههای ورزشی مقولات خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد Total CSM ROW Rank نزدیکی مجموعه به ادارۀ پلیس و آتش نشانی 0 0 0 7 22 29 17/95 1 1 نزدیکی مجموعه به پارکینگ عمومی با کمیت و کیفیت مناسب 0 0 2 4 23 29 48/94 2 5/2 مناسب بودن تأسیسات مجموعۀ ورزشی با توجه به ویژگیهای آب و هوایی منطقه 0 0 1 6 22 29 48/94 3 5/2 نزدیکی مجموعه به مدارس، دانشگاهها و ادارات 0 0 1 9 19 29 41/92 4 5 نزدیکی مجموعه به بیمارستانها و درمانگاههای دولتی و خصوصی 0 1 0 8 20 29 41/92 5 5 ساخت مجموعۀ ورزشی با توجه به کمبودها و نیازهای محیطی به تأسیسات و اماکن ورزشی 1 0 1 5 22 29 41/92 6 5 وجود دیوار یا حصار مشخص مجموعۀ ورزشی با همسایگان 0 0 1 11 17 29 03/91 7 7 طراحی و ساخت مجموعۀ ورزشی برای استفادۀ چندمنظوره (دارا بودن امکانات رشتههای ورزشی) 0 1 4 5 19 29 97/88 8 8 نزدیکی مجموعه به پارکها و فضاهای سبز 0 1 3 8 17 29 28/88 9 5/9 نزدیکی مجموعه به هتلها و رستورانهای با کمیت و کیفیت مناسب 1 0 2 9 17 29 28/88 10 5/9 همخوانی و هماهنگی مجموعه ورزشی با بافت و محیط شهری از نظر ساختاری (مواد و مصالح) 0 1 4 8 16 29 90/86 11 11 دوری و فاصلۀ مناسب مجموعه از رودخانهها و آبراههای زیرزمینی 0 1 5 11 12 29 45/83 12 12 نزدیک بودن مجموعه به مرکز شهر 0 2 4 12 11 29 07/82 13 13 در نظر گرفتن علاقه و استعداد استفادهکنندگان محلی در ساخت تأسیسات مختلف ورزشی 1 2 7 7 12 29 62/78 14 14 نتایج بررسی و رتبهبندی نظرات مدیران در مورد استانداردهای معیار همجواری و مکانیابی، با استفاده از تکنیک سنجش رضایت مشتریان نشان میدهد استانداردهای نزدیکی مجموعه به پارکینگ مناسب، فضای سبز و هتل و رستوران رتبههای اول تا سوم را کسب کرده و سایر استانداردها بهترتیب اهمیت در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند."