خلاصة:
هدف از این پژوهش مقایسهی دو روش تدریس بدیعهپردازی و سخنرانی در پرورش خلاقیت دانشآموزان ابتدایی در درس هنر بود. برای انجام این بررسی 50 دانشآموز به صورت تصادفی از بین کلیهی دانشآموزان ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان علیآبادکتول انتخاب و در دو گروه 25 نفری کنترل و آزمایش گمارده شدند. روش پژوهش از نوع آزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بود. برای اندازه گیری خلاقیت از (آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب) و برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون T و نرمافراز SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات خلاقیت دانشآموزانی که با روش بدیعهپردازی آموزش میبینند و دانشآموزانی که با روش سخنرانی آموزش میبینند، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین دو گروه در چهار عامل سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط تفکر تفاوت معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات خلاقیت دانش آموزانی که با روش بدیعه پردازی آموزش میبینند و دانش آموزانی کـه بـا روش سـخنرانی آمـوزش مـیبیننـد، تفـاوت معناداری وجود دارد.
در تحقیقی تحت عنوان «بررسی و مقایسه ی دو روش تدریس بدیعه پـردازی و روش سـخنرانی در پرورش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در درس اجتماعی دانش آمـوزان پایـه ی چهـارم » در سـال ١٣٨٦- ١٣٨٥ در دانشگاه علامه ی طباطبایی توسط تجری انجام شده است نتایج زیر حاصل شـده است : بین نمرات شاخص سیالی، بسط ، ابتکار و انعطاف پذیری تفکر دانش آموزانی که با روش تـدریس بدیعه پردازی در درس تعلیمات اجتماعی آموزش می بینند و دانش آمـوزانی کـه بـا روش سـخنرانی آموزش میبینند تفاوت معناداری وجود دارد.
بنـابراین بـین میـانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در شاخص بسط ، تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به نفـع دانش آموزانی است که با روش بدیعه پردازی آموزش دیده اند.
بنابراین بـین میـانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در شاخص ابتکار تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به نفـع دانش آموزانی است که با روش بدیعه پردازی آموزش دیده اند.
بنـابراین بـین میـانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در شاخص انعطاف پذیری تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به نفع دانش آموزانی است که با روش بدیعه پردازی آموزش دیده اند.
بنـابراین بـین میـانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در شاخص سیالی تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به نفع دانش آموزانی است که با روش بدیعه پردازی آموزش دیده اند .