خلاصة:
زنجیره تأمین در سالهای اخیر نظر بسیاری از محققین و صنعتگران را به خود جلب کرده
است. در بازار رقابتی امروزه تولیدکنندگان تنها درصدد بهبود وضع داخلی نیستند، بلکه
انتخاب بهترین بازارها (با توجه به پدیده جهانی شدن) و بهترین تأمینکنندگان در
صدر برنامههای آنها قرار گرفته است. انتخاب بهترین گزینهها در هر یک از
تصمیمگیریهای فوق نیاز به آنالیز فاکتورهای زیادی دارد که درنتیجه، سازمانها را
با یک مسئله تصمیمگیری چند معیاره روبرو مینماید. از طرفی کاربردهای تکنیک فرآیند
تحلیل سلسله مراتبی[3] در ارتباط با در نظر گرفتن معیارها در مسائل گوناگون مدیریتی
و عملیاتی در مقالات فراوانی اشاره شده است و در کنار آن برنامهریزی آرمانی[4]
میتواند چندین هدف را به ترتیب اولویت تصمیمگیرنده
در نظر بگیرد. ترکیب این دو تکنیک میتواند مدلی ایجاد کند که همزمان با در نظر
گرفتن معیارهای گوناگون، آرمانهای مختلف را نیز در نظر بگیرد.
در این مقاله یک مدل تصمیمگیری ارائه شده است که به کمک ترکیب روش فرآیند تحلیل
سلسله مراتبی و برنامهریزی آرمانی و درنظر گرفتن محدودیتهای گوناگون، بازارهای
بالقوه را ارزیابی نموده و در نهایت بهترین بازارها انتخاب شده و همچنین برنامه
توزیع به هرکدام در هر دوره مشخص میگردد.
ملخص الجهاز:
"در این مقاله یک مدل تصمیمگیری ارائه شده است که به کمک ترکیب روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و برنامهریزی آرمانی و درنظر گرفتن محدودیتهای گوناگون، بازارهای بالقوه را ارزیابی نموده و در نهایت بهترین بازارها انتخاب شده و همچنین برنامه توزیع به هرکدام در هر دوره مشخص میگردد.
در این مدل ابتدا بازارها براساس معیارها توسط روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی رتبهبندی شده و سپس با استفاده از مدل برنامهریزی آرمانی و در نظر گرفتن توابع هدف بهترین بازارها برای پریودهای مختلف تعیین میشود و در نهایت با تعیین بازارها و مراکز توزیع، برنامه نیازمندیهای توزیع[6] در پریودهای مختلف تعیین میگردد.
در صورتی که هزینه حمل از مرکز توزیع p به بازار j در پریود t برابر با Cpjt و قیمت فروش در بازارهای مقصد j در پریود t برابر با rjt باشد تابع هدف ذیل به مدل اضافه میشود: (9) در نهایت در صورتی که P1, P2, P3 نشاندهنده وزن مربوط به توابع هدف ذکر شده باشد، تابع هدف برنامهریزی آرمانی به صورت ذیل خواهد بود: (10) در صورتی که وزنها نسبت به یکدیگر بسیار بزرگ باشند تابع هدف را میتوان به صورت ذیل نوشت: (11) با درنظر گرفتن این سه تابع هدف (آرمان) و نیز محدودیتهای ذکر شده ، بازارهای نهایی و برنامه توزیع در افق برنامهریزی تعیین میشوند."