خلاصة:
پذیرش سریع وب سایتها به عنوان یک وسیله تجاری باعث شده تا روشهای سنتی تجارت به
کلی دگرگون شود. بنابراین شرکتهایی دارای مزیت رقابتی خواهند بود که آگاهانه و به
طور اثر بخش وارد دنیای تجارت الکترونیکی شوند. هدف اصلی این مقاله نیز آشنایی با
تجارت الکترونیکی و شناخت روشهای اجرای موفقیتآمیز آن میباشد. بدین منظور بر
اساس وب سایتهای تجاری در ایران به بررسی دو استراتژی کلی و دوازده مدل طراحی وب
سایتهای تجاری که در سال 2001 توسط ژوزف اچ ون ارائه گردیده است خواهیم پرداخت و
برخی از سایتهای ایرانی را که در قالب آن مدلها قرار میگیرند، معرفی خواهیم
نمود.
ملخص الجهاز:
"برای گسترش تجارت الکترونیکی زیرساختهایی لازم است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: وجود قوانین گمرکی، مالیاتی و بانکداری الکترونیکی متناسب با نیازهای جدید تجارت الکترونیکی تعریف کد تجاری (بارکد ملی) برای محصولات و خدمات تهیه و تدوین نظام ملی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاعرسانی و کپیرایت (قانون حمایت از حقوق مدنی) ایجاد سیستمهای امنیت اطلاعات و محرمانه بودن اطلاعات شخصی امکان پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه (به جای اصل سند مالکیت) در دعاوی حقوقی ایجاد امکان دسترسی آسان، ارزان و پر سرعت به اینترنت ایجاد پول الکترونیکی و گسترش فرهنگ استفاده از آن بسیاری از این زیرساختها در کشور ما وجود ندارد ولی با سرعت بالای پیشرفت فنآوری، ناگزیر باید برای ایجاد آنها چارهای اندیشید که وظیفه دولت در این زمینه بسیار اساسی و تعیینکننده میباشد.
شرکتها و بنگاههای اقتصادی در ابتدا باید هدف خود از ایجاد یک وب سایت را مشخص کنند که آیا آنها به دنبال کسب درآمد مستقیم از اینترنت هستند یا میخواهند از آن برای بهبود وضعیت فعلی خود استفاده کنند؟ بر این اساس در طراحی وب سایتها به بررسی دو استراتژی کلی در طراحی وب سایتهای تجاری میپردازیم که توسط آقای ژوزف اچ ون و همکارانشان در سال 2001 ارائه گردیده است.
در این سایت که متعلق به شرکت تولیدی لبنیات سحر میباشد به معرفی نام تجاری محصول خود یعنی محصولات روزانه پرداخته است و به جز اطلاعات کالاها و نحوه ارتباط با آنها اطلاعات بیشتری ندارد اما از جلوه تبلیغاتی و گرافیکی جالب توجهی استفاده کرده است."