خلاصة:
در این مقاله عوامل مؤثر بر تقاضای سفر به ایران و سهم هر یک از آنها بررسی شده است
با توجه به اطلاعات بیش از سه دهه تابع تقاضا، تصریح شده و مدل برآورد شده نشان
میدهد که یک درصد افزایش در نسبت شاخص بهای کالاهای خدمات مصرفی در ایران به شاخص
بهای کالاها و خدمات مصرفی جهانی، 25/0 درصد تقاضای گردشگری به ایران را کاهش
میدهد، و یک درصد افزایش تولید ناخالص جهانی باعث میشود که 45/0 درصد تقاضای
گردشگری به ایرن افزایش یابد و بالاخره میزان تقاضای سفر و به تبع آن درآمد ارزی
حاصل از آن در دوره مورد بررسی شدیدا تحت تأثیر مسائل امنیتی و تحولات داخلی است.
ملخص الجهاز:
"چکیده در این مقاله عوامل مؤثر بر تقاضای سفر به ایران و سهم هر یک از آنها بررسی شده است با توجه به اطلاعات بیش از سه دهه تابع تقاضا، تصریح شده و مدل برآورد شده نشان میدهد که یک درصد افزایش در نسبت شاخص بهای کالاهای خدمات مصرفی در ایران به شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی جهانی، 25/0 درصد تقاضای گردشگری به ایران را کاهش میدهد، و یک درصد افزایش تولید ناخالص جهانی باعث میشود که 45/0 درصد تقاضای گردشگری به ایرن افزایش یابد و بالاخره میزان تقاضای سفر و به تبع آن درآمد ارزی حاصل از آن در دوره مورد بررسی شدیدا تحت تأثیر مسائل امنیتی و تحولات داخلی است.
4. تابع تقاضای گردشگری شکل کلی تابع تقاضا برای گردشگری که در این تحقیق تخمین زده شده به شرح زیر میباشد: log Yt = a0 + a1log (X1t) + a2log X2t + a3log (Yt-1) a4Dum + Ut که در آن : Yt : درآمد حاصل از گردشگری ( به دلار )، در حکم متغیر وابسته؛ X1t : شاخص قیمت داخلی به شاخص قیمت جهانی، در حکم متغیر قیمتی؛ X2t : تولید ناخالص ملی جهانی ( به دلار )، در حکم متغیر مقیاس درآمدی؛ Yt-1: درآمد حاصل از گردشگری در دورة قبل؛ D : متغیرهای مجازی برای وارد کردن وقایع سیاسی و اجتماعی و وقوع جنگ در 30 سال گذشته؛ Ut : جزء اخلال است."