خلاصة:
هدف پـژوهش حاضـر مطالعـة امکـان سـنجی برگـزاری یـادگیری دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی در مدارس استثنایی دوره راهنمایی و دبیرسـتان استان کرمان بود. در این راستا با بررسی ادبیات نظری و تجربی و همچنـین مـدل هـای ارائه شده درزمینه امکان سنجی یادگیری الکترونیکی ، مدل مفهـومی پـژوهش متشـکل از هفت مولفه : تجربه رایانه ، آمادگی محتوا، آمادگی مالی ، آمادگی فرهنگی ، آمادگی محیطی ، آمادگی زیرساختی و آمادگی منابع انسـانی تهیـه و تـدوین گردیـد. بـا توجـه بـه مـدل مفهومی و همچنین پرسش نامه های داخلی و خارجی که درزمینه امکان سـنجی یـادگیری ٢٠١٥-٢٠١٤ ارائه شده بود. ابزارهای پژوهش حاضر برای معلمان ، کارشناسـان ، مـدیران و همچنـین دانش آموزان طراحی و تدوین گردید. روایی محتوایی ایـن ابزارهـا بـا اسـتفاده از نظـر خبرگان و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرارگرفت .٢١ نفـر ز کارشناسان به روش سرشماری کامل و ٥٣ نفر از مدیران ، ١٠٨ نفر از معلمـان و ١١٨ نفــر از دانــش آمــوزان بــه روش نمونــه گیــری تصــادفی ســاده از بــین افــراد جامعــه انتخاب شدند. داده های به دست آمده بـا اسـتفاده از آزمـون t تـک متغیـره مـورد تحلیـل قـرارگرفـت یافتـه هـای بـه دسـت آمـده نشـان دادنـد کـه تنهـا آمـادگی فرهنگـی اداره آموزش وپرورش استثنایی شهر کرمان در سطح مطلوبی قرارداشته و بـه طـور کلـی از لحاظ تجربـه رایانـه ، آمـادگی زیرسـاختی ، آمـادگی محتـوا و آمـادگی مـالی در سـطح نامطلوب قراردارد؛ آمادگی محیطی و آمـادگی منـابع انسـانی نیـز در ایـن اداره ، دارای وضعیت به نسبت مطلوب می باشد.
The purpose of the current paper was to study feasibility for holding e-learning courses for students with physical disability in retarded student secondary and high schools in Kerman. For this، a conceptual model including 7 components of computer experience as well as content، financial، cultural، environmental، infrastructural، and human resources readiness was provided after review of literature and models suggested in e-learning feasibility study. According to the conceptual model provided and also domestic and foreign questionnaires in the field of e-learning feasibility، research tools were provided for teachers، experts، managers and students. Validity and reliability of these tools were respectively approved by expert’s ideas and Cronbach’s alpha. 21 experts were selected by census while 108 teachers and 118 students were chosen through simple random sampling. The data was analyzed by single-variable t-test method. Findings indicated that only cultural readiness of Education Office for Retarded Students in Kerman was in desirable level while computer experience as well as content، financial، and infrastructural readiness were not desirable. In addition، environmental and human resources readiness in this office was rather desirable.
ملخص الجهاز:
"• پرسش دوم : آیا اداره آموزش وپرورش استثنایی • پرسش اول : آیا دانش آموزان معلـول جسـمی و استان کرمان ، آمادگی فرهنگی لازم را درزمینه برگـزاری حرکتی مدارس استثنایی و معلمان آنان ، تجربه رایانـه ای یادگیری الکترونیکی برای دانش آموزان معلول جسمی و لازم را برای برگزاری یادگیری الکترونیکی دارند؟ حرکتی دارد؟ برای بررسی وضعیت هریک از عوامـل مربـوط بـه یافته های مربوط بـه جـدول ٣ نشـان مـی دهنـد کـه یادگیری الکترونیکی ، علاوه بر آزمون t از مقیاس (١٣٨٦) نمرات t به دست آمده بـرای آمـادگی فرهنگـی مـدیران ، استفاده شده است ؛ در این مقیاس ، بازرگـان و همکـاران ، کارشناسان ، معلمان و دانـش آمـوزان ، بـه ترتیـب : ٦.
کرمان نمی تـوان ورود آنهـا را بـه دوره هـای یـادگیری نتایج مربوط به بررسی وضعیت «آمـادگی محیطـی » الکترونیکی پیشـنهادکرد؛ لکـن بـا توجـه بـه آمـادگی براساس نظر مدیران ، معلمان و کارشناسان نشان دادند که رایانه ای پـایین آنهـا بهتـر اسـت ، تـا پـیش از ارتقـای این افراد، آمادگی محیطی را در سطح به نسبت مطلـوب مهارت های رایانـه ای افـراد، دوره هـایی بـرای ارتقـای ارزیابی کرده اند؛ درنهایت ، میانگین مربـوط بـه آمـادگی مهارت های رایانه ای آنها اجراشوند و از اثربخشـی ایـن محیطی ادارة آموزش وپرورش استثنایی استان کرمـان در دوره ها اطمینان حاصل شود."