خلاصة:
مفهوم رضایتمندی به دامنه گستردهای از تمایلات و مطلوبیتها برای رفع نیازهای پایه یا متعالی انسان اشاره مینماید. این مطالعه، با هدف سنجش رضایتمندی استفادهکنندگان از بهکارگیری نقوش ایرانی در مبلمان منازل صورت گرفته است تا بتوان نظرات شهروندان و ترجیحات آنان را در مقبولیت مبلمان نقشدار تحلیل کرد. بدینسان، پرسشهای این پژوهش بدینقرار است: رضایتمندی مخاطبین از بهکارگیری نقوش ایرانی در مبلمان منزل به چه میزان است، تاثیر عوامل مختلف بر میزان رضایتمندی مخاطبین از اینگونه مبلمان چگونه است. برای این منظور، برمبنای الگوواره تحقیق تفسیری که حوزههای سنجش رضایت را پوشش میدهد، از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده گردید تا هر دو جنبه کمی و کیفی موضوع بررسی گردد. بدینسان پس از مطالعات اولیه، با تشکیل گروههای کانونی، دادههای کیفی موردنظر جمعآوری گردید و نتایج، مبنای تدوین پرسشنامه قرار گرفت. همچنین، مدل کانسی بهعنوان مدل مطلوب تعیین ترجیحات و احساسات کاربران انتخاب شد. بهدلیل وجود جامعه آماری باز و نامشخص، با توزیع پرسشنامه اولیه و تعیین میزان انحراف از معیار آن و تعیین ضریب خطای 0/50 درصد با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 482 مورد بهدست آمد که در دو گروه کارشناسان و شهروندان عادی طبقهبندی شدند. تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS19 صورت پذیرفت. یافته های پژوهش، بیانگر آن است که میانگین میزان رضایتمندی شهروندان از بهکارگیری نقوش ایرانی در مبلمان (3/33 درصد) یعنی بیش از حد متوسط است. علاوهبر این، میزان وابستگی متغیرهای موردنظر در رضایتمندی براساس تحلیل آماری رگرسیون نشان میدهد که عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی به ترتیب: ایجاد روحیه ملیگرایی، احترام برانگیزی نقوش، تاثیر بر تنوع موجود بازار و زیبایی است. پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ آزمون گردید که بیانگر حد متوسط پایایی (0/76) است. بدینترتیب، پرسش اصلی تحقیق یعنی میزان رضایتداشتن شهروندان از بهکارگیری نقوش ایرانی در مبلمان پاسخ یافت و تاثیر عوامل مختلف بر میزان رضایتمندی هم تعیین شد.