خلاصة:
Since the victory of Islamic Republic of Iran up to now، there emerged two significant and effective intellectual and political currents. The first current which could be called from intellectual dimension as “Juristic Islamism Current” and from political dimension as “Fundamentalism current”، got its climax political power in first and third decades of Islamic Revolution and it still keeps its power today. In contrast، the second current which could be called from intellectual dimension as “religious new thinkers” and from political aspect as the “Reformism current” reached its climax political power in the second decade of Revolution and from then on its is declining. The main purpose of this article is to comparatively review these two currents regarding the issue of women’s rights، particularly in relation to their political participation and its main hypothesis is as follows: “the different intellectual and religious principles of these two currents caused an inconsistency in their position toward the issue of women’s rights، particularly in relation to their political participations. To evaluate this hypothesis، using the descriptiveanalytical method، it is tried to review intellectual and religious alphabets of these two currents and compare particularly these two in relation to political participation and family. The findings of this research shows that their attitudes toward the issue of women’s rights have significant differences in one hand، and in other hand، these differences are basically due to their different but inflexible interpretations of religion.
ملخص الجهاز:
يافته هاي اين پژوهش نشان مـيدهـد کـه از يکسـو بـين مواضع دو جريان مذکور نسبت به حقوق زنان تفـاوتهـاي قابـل تـوجهي وجـود دارد و از سوي ديگر، اين اختلافات اساسا ناشي از تفسير متفاوت، ولي غيرمنعطف ، آنهـا نسـبت بـه دين است .
نوانديشي ديني، در ارائه برنامه ها و راهکارهاي عملي بـراي حل معضلات جامعه ، از جمله مسائل مربوط به حقوق زنان، تنها به چارچوب آمـوزههـاي دينـي مراجعه نميکند و معتقد است که دين اساسا نميتواند در اين حوزه راهگشا باشد، بلکه بايد بـه تجربيات بشري در دوران معاصر مراجعه کرد و فرهنگ زمانه را (که چيزي جز فرهنگ مدرنيتـه نيست ) معيار داوري در درستي يا نادرستي ارزشها و آرمانهـا قـرار داد (شـيرازي، ١٣٧٩: ٦٨-٦٩).
به همين دليل ، با پذيرش متن دين ، بينياز از مجموعه هاي بيرون دين نيستيم ؛ براي مثال، در بحث حق و تکليف ممکن است برخـي از حقوق انساني ، مورد تذکر دين واقع نشده باشد، با وجود اين اگر خارج از ديـن بـه ايـن نتيجـه برسيم که چنين حقوقي از نظر عقل پذيرفته شده است ، جزء امضائيات دين و بنابراين قابل قبول و دفاع است .
آنهـا کوشيدهاند تا تفکر خود را هم از انديشۀ اسلامگرايان کاملا سنتي و هم از انديشـه اصـلاحطلبـان دور نگه دارند؛ زيرا به باور آنها، از يکسو نظرهاي جريان ديني و فکري نخست ، بسته و بـا اوضـاع امروزي ناسازگار است ؛ براي مثال آيت الله آذري قمي، از صاحب نظران جريان سنتي، معتقـد بـود که پرسش هاي مربوط به حقوق زنان، از قبيل ارث، ديه ، طلاق، حق سرپرستي مرد، تغييـر حکـم شرکت زنان در انتخابات و...