خلاصة:
هدف این پژوهش ، روشن ساختن نقش راهبردهای مدیریت دانش در نـوآوری شـرکت هـا و عملکـرد بنگاه هاست . سازمان ها عموما از تاثیراتی که مدیریت دانش مـیتوانـد روی آن هـا داشـته باشـد،آگاه نیسـتند. مطالعات تجربی که روی ١٦٨ سازمان ، شرکت ، موسسه و دانشکده انجام گرفته است ، نشان می دهد کـه هـر دو راهبرد مدیریت دانش یعنی تدوین و تبادل فردی دانش به طور مستقیم یـا غیرمسـتقیم از طریـق افـزایش قابلیت نوآوری ، روی نوآوری و عملکرد سازمان تاثیر می گذارد. همچنین یافتـه هـا حـاکی از تـاثیر متفـاوت راهبردهای مدیریت دانش بر ابعـاد مختلـف عملکـرد سـازمانی اسـت . ایـن پـژوهش از نـوع توسـعه ای و کاربردی بوده و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتـه اسـت . اگر در گذشته مدیران در خصوص تاثیر مدیریت دانش بر نـوآوری سـازمان دچـار تردیـد بودنـد امـا الان ، شرکت ها و موسسات در خصوص اثرات مثبت مدیریت دانش و راهبردهای مدیریت دانـش بـر نـوآوری و میزان عملکرد سازمان اطمینان دارند و با استفاده از راهبردهای مـدیریت دانـش مـیتواننـد موجـب تقویـت نوآوری در سازمان ، کسب نتایج مالی بهتر، بهبود فرایندها، و توسعه قابلیت ها و توانمندیهای منـابع انسـانی شوند. از طرف دیگر این مزیت ها نیز به نوبه خود موجب تقویت رابطه بین نوآوری و عملکرد خواهـد شـد. نتایج این مقاله میتواند به دانشگاهیان و مدیران در طراحی برنامه های راهبردی مـدیریت دانـش ، بـه منظـور دست یابی هرچه بیشتر به نوآوری ، اثربخشی ، کارایی و بهره وری کمک نماید.
ملخص الجهاز:
"’s, 1999 58 2 - Martini & Pellegrini, 2005 3 - Choi and Lee, 2003 / به صورت تجربی توسط چوی و دیگران ١ (٢٠٠٨) با توجه به غیر مکمل بودن تدوین و تبادل فـردی دانـش موردبررسی قرارگرفته است .
لذا در ایـن پـژوهش ، سـه بعـد زیـر 1 - DeTienne & Jackson, 2001 2- Holsapple & Jones, 2004, 2005 3 -Tseng, 2008 4 - Kaplan & Norton, 1996 5 - McKeen, Zack, & Singh, 2006 6 - Vaccaro, Parente,&Veloso, 2010 617 - Sher & Lee, 2004 8 - Storey & Kahn, 2010 9 - Thomas & Keithley, 2002 / برای ارزیابی نقش مدیریت دانش در عملکرد سازمان ها، دانشکده ها و مؤسسات مورداسـتفاده قـرار خواهـد گرفت .
برخی مطالعات ، به عنـوان نمونـه ، اسـتوری و کـاهن (٢٠١٠) که بر اساس دیدگاه های دانش محور شرکت صورت پذیرفته است (گرانت ، ١٩٩٦) اظهار مـیدارنـد راهبرد تبادل فردی دانش که مبتنی بر مدیریت دانش فنی اسـت ، در مقایسـه بـا راهبـرد تـدوین کـه عمـدتا مرتبط با دانش آشکار است ، میتواند تأثیر بیشـتری در افـزایش قـدرت رقـابتی داشـته باشـد.
ایـن یافتـه هـای متفاوت ، با توجه به این واقعیت که پژوهش های قبلی ثابت کرده اند هر دو راهبـرد مـدیریت دانـش ممکـن است تأثیر متفاوت در بهبود عملکرد شـرکت داشـته باشـند، قابـل توجیـه اسـت .
Toward amodel of effective knowledge management and directions for future research: Culture, leadership, and CKOs. Journal of Leadership & Organizational Studies, 10(4), 26–43."