خلاصة:
الگوهای تعیین ساختار بازار اهمیتی بسیار حیاتی در نظریهپردازی و کارهای تجربی داشته و به همین علت طیف وسیعی از ادبیات اقتصاد خرد، اقتصاد صنعتی و اقتصاد کاربردی را شکل میدهد. در این مقاله با استفاده از تعیین محدودههای حدی در چهار نوع بازار رقابت کامل، رقابت انحصاری، انحصار چندجانبه و انحصار کامل برای شاخص هرفیندال، با استفاده از شبیهسازی عددی برای بنگاههای فرضی با سهمهای متفاوت از بازار، این محدوده ها برای 9 شاخص هرفیندال، سهم بنگاه اول، سهم چهار بنگاه بزرگ، هانا و کی با فرض مقادیر 0.6 ، 1.5 و 2.5 برای α ، انکا اوا و جاکومین با دو تابع Si log(Si) و Si3و آنتروپی، تعیین گردیده است. سپس با استفاده از محدودههای منطق فازی به صورت مثلثی، فرمولهای مربوط جهت شناسایی چهار نوع بازار رقابت کامل، رقابت انحصاری، انحصار چندجانبه و انحصار کامل ارائه گردیده است.
ملخص الجهاز:
"روش کار به این منوال است که با استفاده از منطق فازی پیوسته ، شاخص های ارزیابی ساختار بازار را به صورت ورودیهای سیستم کنترل فازی در نظر گرفته ، برای هر کدام از آنها تابع عضویت فازی متناظر با خودش را تعریف میکنیم و پس از تعیین قواعد سیستم اگر – آنگاه فازی، از روش استدلال فازی با قاعده زیر استفاده میکنیم .
نتیجه نهایی تلفیق اعداد فازی (با تلفیق دو محدوده چپ و راست تعیین شده در بسط شبیه سازی) برای شاخص های مختلف در جدول های زیر ارائه گردیده است که بدیهی است که در هر بازاری با تفکیک سهم بنگاه ها در بازار و سنجش شاخص های فوق به عنوان معیار اصلی میتوان ساختار اصلی حاکم بر بنگاه را به تفکیک بازارهای رقابت کامل ، رقابت انحصاری، انحصار چندجانبه شبه رقابتی، انحصار چندجانبه ضعیف ، انحصار چندجانبه قوی، انحصار چندجانبه کارتل ، انحصار دوجانبه و انحصار کامل معرفی نمود.
با استفاده از الگوی فوق میتوان با توجه به سهم بنگاه ها و تولیدکنندگان در هر بازار، با محاسبه ٩ شاخص هرفیندال ، سهم بنگاه اول ، سهم چهار بنگاه بزرگ ، هانا و کی با فرض مقادیر ٠,٦ ، ١,٥ و ٢,٥ برای α ، انکا اوا و جاکومین با دو تابع (Silog)Si و Si٣ و آنتروپی و با توجه به توابع عضویت فازی بیان شده در الگو، میزان عضویت نسبی بازار در هر یک از ساختارهای بازاری رقابت کامل ، انحصارچندجانبه شبه رقابتی، انحصارچندجانبه ضعیف ، انحصارچندجانبه قوی، انحصارچندجانبه کارتلی، انحصارچندجانبه نزدیک به انحصار دوجانبه و انحصار کامل را به دست آورد و با میانگین گیری مشخص نمود که هر بازار چه مقدار از خصایص هر کدام ار ساختارهای بازاری حاکم را دارا است ."