خلاصة:
این نوشتار به بررسی سیر تاریخی سیاست یا سیاست کنترل جرائم در قلمرو تخلفات وجرایم رانندگی در نظام قانون گذاری ایران می پردازد، هدف از انجام این تحقیق تعیین رویکرد سیاست ایرن قبل وبعد از تصویب قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ١٣٨٩در دو بعد پیشگیری کیفری وپیشگیری غیر کیفری می باشــد.این تحقیق از لحاظ هدف ، تحقیقی کاربردی بوده واز لحاظ شــیوه ی جمع آوری اطلاعات به صورت اســنادی می باشــد.همچنین با اســتفاده از روش تحلیلی وتوصیفی ضمن بررسی مقررات و قوانین کشــور قبل وبعد از تصویب قانون جدید، در تلاش اســت تا رویکرد تفنینی کشور در توجه به هریک از دونوع پیشگیری کیفری وغیر کیفری را مورد بررسی قرار دهد.نتایج حاصله از تحقیق نشان می دهد؛که تا قبل از تصویب قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانون گذار غالبا اهم توجه خود را به جرم انگاری واعمال مجازات متخلفین ازقوانین راهنمایی ورانندگی معطوف نموده است که همین امر ســبب شــده تا موفقیت چندانی در کنترل وپیشگیری از تخلفات رانندگی حاصل نشود.با این حال با تصویب قانون جدید، خوشبختانه قانون گذار علاوه بر توجه به پیشگیری کیفری، تلاش نموده تا ازطریق شناخت عوامل موثر در بروز تخلفات رانندگی وپیشگیری اجتماعی وپیشگیری وضعی، از بروز تخلفات رانندگی جلوگیری نماید، با این وجود پیشــنهاد می شــود که در اصلاحیه های آتی قانون مذکور، رویکرد پیشگیری غیر کیفری بیش از پیش مورد توجه قانون گذار قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
"و توقیف خودرو و اعمال محرومیت که جزء شدید ترین مجازات ها می باشد، که در چندین ماده از مواد این قانون مصرحا آمده است ، تشدید مجازات و ایجاد مسئولیت مطلق برای متصدیان ذیربط در امر نقص راه یا وسیله نقلیه که مؤثر در بروز فصلنامه مطالعات پژوهشی سال چ هارم -شماره ١٢ تصادفات باشــند، افزایش شــدت مجازات در برخورد با تخلفات مربوط به موتور ســیکلت سواران و بهار ١٣٩٤ همچنین توقیف آنها، افزایش مجازات جرائم مربوط به متخلفین از ضوابط حمل بار و مسافر، افزایش شدت مجازات های تخلفات شرکت ها و مؤسسات حمل بار و مسافر از دیگر مصادیق افزایش شدت مجازات ناشی از جرائم و تخلفات رانندگی می باشد.
بررسی مصادیق پیشگیرانه وضعی در قانون رسیدگی به تخلفات : ١ـ کاهش نقش عوامل محیطی در وقوع جرائم و تخلفات رانندگی)اثر تبعی تبصره ٣ ماده ١٤( الف (اصلاح معابر و ایمنی راه ها الف -١( اصلاح وضعیت نقص در طراحی ساختمان راه الف -٢( اصلاح وضعیت نقص علائم و تجهیزات ایمنی راه ب ( شرایط خاص محیط : ب -١( لغزنده بودن سطح راه ب -٢( وضعیت تابش نور ج ( ارتقاء ایمنی ٢- اســتفاده از تکنولوژی و فن آوری جدید علمی)نظارت (:)اثر تبعی تبصره ٣ ماده ١٤( با توجه به توسعه روز افزون سیستم های کنترل غیرمحسوس و دیجیتالی و استفاده از آن در اکثر کشورهای توسعه یافته در ارتباط با کنترل هوشمند ترافیک در جاده ها و معابر و تأثیرات شگرف آن در کاهش تصادفات و جرائم رانندگی و سهولت در آمد و شد شهروندان و با مد نظر قرار دادن اینکه فناوری درصدد یافتن روش هایی برای بهبود حمل و نقل به ویژه از زمان شروع انقلاب صنعتی تا امروز که انقلاب دیجیتالی لقب یافته و با التفات به اینکه بهبود سیستم های حمل و نقل با روش سنتی غیر ممکن است و نگاهی بــه پیشــرفت حاصلــه در فناوری و ارتباطــات و الکترونیک از دهه ١٩٨٠ میلادی سیســتم های حمل ونقل هوشــمند)ITS١( توجه به اســتفاده از فن آوری های روز را در سیستم حمل و نقل روشن تر می نماید)طباطبایی و سایرین ،١٣٨٧ص ١١٨(."