خلاصة:
امروزه راه حل های متعدد فکری- فلسفی جهت حل بحران های زیست محیطی ارائه شده که توفیقات چندانی را به ارمغان نیاورده است . اعتقاد داریم علل اصلی این بحران ها معرفتی است ، لذا حل آنها نیز با پشتوانۀ معرفتی قوی قابل درمان است . بر این اساس یکی از بهترین راه حل ها که از درون مایه ای فلسفی برخوردار است استفاده از قوای معرفتی موجود در اسفار اربعه ملاصدرا است . آموزه های این اسفار راه حل نوینی را فراروی اندیشمندان محیط زیست قرار میدهد که بکارگیری آنها پشتوانۀ معرفتی بسیار محکمی جهت حل بحران های زیست محیطی محسوب میگردد. هدف از این پژوهش تبیین انگاره های معرفتی زیست محیطی در اسفار اربعه و ارائۀ راه حل فلسفی برای بحران های زیست محیطی میباشد. Nowadays, several philosophical solutions are provided for the solving environmental crises that don’t have particular success. We believe that are the main reasons this crises knowledge so their solution is possible with a strong intellectual grounding. One of the best solutions that is based on a philosophical content Indeed, the use of cognitive resources in the Mulla Sadra’s "The Four Journeys". These doctrines put the new solutions front of the environmental thinkers that their using are a strong cognitive for solve the environmental crises. The purpose of this study is explaining the ideas of environmental cognitive in four Journeys and also providing philosophical solutions for the environmental crises.
Nowadays, several philosophical solutions are provided for the solving environmental crises that don’t have particular success. We believe that are the main reasons this crises knowledge so their solution is possible with a strong intellectual grounding. One of the best solutions that is based on a philosophical content Indeed, the use of cognitive resources in the Mulla Sadra’s "The Four Journeys". These doctrines put the new solutions front of the environmental thinkers that their using are a strong cognitive for solve the environmental crises. The purpose of this study is explaining the ideas of environmental cognitive in four Journeys and also providing philosophical solutions for the environmental crises.
ملخص الجهاز:
"سفر چهارم از اسفار اربعه حکمت متعالیه خروجی نهایی دستگاه فلسفی ملاصدرا در نحوة ارتباط انسان با جهان و طبیعت و در واقع نحوة نگرش ملاصدرا به اخلاق زیست محیطی تلقی میگردد.
به عبارت دیگر بر اساس وحدت تشکیکی آنچه در همه مراتب هستی وجود دارد از مراحل عالیۀ وجود نشئت گرفته و حرکت جوهری بیان میکند که این حقیقت دوباره به سمت همان اصل اولیه خویش در حرکت است .
از طرف دیگر به نظر میرسد علوم تجربی نیز که صرفا حوزة فیزیکال جهان را به عنوان یگانه اصل مورد قبول خویش پذیرفته و از تحلیل جهان به عنوان واقعیتی دو بعدی امتناع میورزد، امروزه به کشف آثار حیاتی در همه ذرات جهان ٣٢ گواهی میدهد ب ) تحلیل و تبیین انسان یکی دیگر از مباحثی که به تفصیل در اسفار اربعه ملاصدرا پردازش شده مسأله «انسان » است .
از طرف دیگر جهان خارج آئینه تمام نمای اسما و صفات الهی است ؛ یعنی جهان دو ساحته که وجه الله محسوب میگردد و همۀ کمالات قوس صعود، قوس نزول و نیز حقایق قرآنی را به صورت یک جا در خود جای داده در افقی استعلایی این حقایق همگی در انسان جمع شده است .
به طور حتم یکی از اصلیترین راه حل بحران های زیست محیطی استفاده از اصول معرفتی موجود در اسفار اربعه است که جهان را به گونه ای تبیین نموده که هر فعلی در عالم وجود صبغۀ الهی دارد."