خلاصة:
امروزه نرم افزارهای ریز شبیه ساز به عنوان ابزارهای قدرتمند تحلیل در مطالعات شدآمد استفاده میشوند. این نرم افزارها خودروها را با استفاده از مدل های تعقیب خودرو، تغییر خط و رفتار در تقاطع شبیه سازی می کنند و توانایی آنها در بازتولید رفتار رانندگی و شاخص های عملکرد شدآمدی محل مورد مطالعه، به تنظیم درست پارامترهای این مدل ها وابسته است. فرایند تنظیم این پارامترها که کالیبراسیون یا پرداخت نامیده می شود، گام اساسی در به کارگیری درست هر شبیه ساز است و روش های ارائه شده برای انجام آن تنوع زیادی دارند. در این مقاله پس از مرور تعدادی از شناخته شده ترین روش های کالیبراسیون شبیه سازهای شدآمد، روندی برای این کار ارائه می شود.
ملخص الجهاز:
"این نرم افزارها خودروها را با استفاده از مدل های تعقیب خودرو، تغییر خط و رفتار در تقاطع شبیه سازی می کند و توانایی آنها در بازتولید رفتار رانندگی و شاخص های عم رکل د شدآمدی محل مورد مطالعه ، به تنظیم درست پارامترهای این مدل ها وابسته است .
به خاطر اینکه تعداد پارامترهای غیر قابل اندازه گیری شــبیه ســازها مع وملا زیاد است و این پارامترها در اغلب موارد محدوده قابل قبول پیوســته و نســبتا گســترده ای دارند و / همچ ن ین بین آنها اندرکنش وجود دارد؛ جســت وجوی اشــاره شده که در واقع حل مسه لئ بهینه ســازی غیر خطی چند پارامتری است ، با بهره گیری از روش های بهینه سازی انجام می گیرد.
برای نمونه اگر هدف از ســاخت مدل بررسی قابلیت اطمیانن زمان سفر است ، باید انحراف معایر زمان سفر با مدل برآورد شود؛ در نت ه جی نیاز است توزیع زمان سفر خودروها در شبه ی سازی و واقعیت هم وخان باشد و در فرایند کالیبراسیون این هم خوانی باید با آزمون آماری مناســبی واپایش شود.
سپس با بهره گیری از نقاط قوت روش های پی اهنش د شده برای کالیبراسیون ، روندی کاربردی برای این کار ارائه شــد که از مراحل انتخاب شاخص ارزیابی و آزمون هم خوانی، ساخت مدل ، تعین راهبرد کالیبراســیون ، تعین پارامترها دقت و محدوده آنها، حل مسه لئ بهه نی سازی و اعتبارســنجی تش ل یک شده اســت .
Punzo )2010(,"Verification of traffic micro-simulation model calibration procedures: analysis of Goodness-of-Fit measures", Transportation Research Board Annual Meeting.
Koutsopoulos, "Calibration of Microscopic Traffic Simulation Models with Aggregate Data", Transportation Research Record Vol. 1876, pp: 10-19."