خلاصة:
برای اینکه افراد در شغلشان عملکرد موفقی داشته باشد، میبایست شایستگیهای موردنیاز حرفه خود را کسب نماید. همچون سایر فعالیت ها، افراد برای تسهیم دانش موفق و اثربخش نیز، نیازمند داشتن شایستگی های مربوطه می باشند. این شایستگی ها به نوبه خود می توانند بر عملکرد فرد و ارتقای آن تاثیر گذار باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نیت تسهیم دانش در شایستگیهای تسهیم دانش و تاثیر این شایستگیها و نیت تسهیم دانش در عملکرد شغلی مدیران در سازمانهای پروژهمحور می باشد. دادههای مربوط به این پژوهش توسط پرسشنامههائی که 50 نفر از مدیران و مهندسین ارشد دیسیپلین های پروژه به آن پاسخ داده اند جمع آوری شده است. جهت بررسی و ارزیابی فرضیههای پژوهش از روشهای تخمین آماری و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتههای پژوهش، تاثیر مثبت و معنا داری را بین نیت تسهیم دانش، بطور غیرمستقیم و از طریق شایستگیهای تسهیم دانش در عملکرد فردی مدیران نشان می دهد. این پژوهش نشان می دهد که با ارتقاء شایستگیهای تحلیلی مدیران به کمک نیت تسهیم دانش، می توان تاثیر بسزائی بر عملکرد فردی ایشان گذاشت.
ملخص الجهاز:
مدیریت دانش بهعنوان فرایند به کارگیری رویکردی نظام مند برای کسب، ساختاردهی و توزیع دانش به منظورانجام سریع تر کارها، استفاده مجدد از بهترین رویه ها و کاهش دوباره کاری ها تعریف میشود ] [1با توجه به آنچه در خصوص وجود مشکلات تکراری و دوبارهکاریهای زیانبار درپروژههای نفت، گاز و پتروشیمی مطرح شد، مطلوب است با بهبود عملکرد شغلی به سمتکاهش مسائل و مشکلات یاد شده پیش رویم.
پاسخ به این پرسشها و بررسی فرضیههای پژوهش میتواندراهنمایی برای مدیران و سازمانهایی باشد که به دنبال ارتقای عملکرد شغلی منابع انسانیخود از طریق شایستگیهای ایشان و با استفاده از رفتارهای تسهیم دانش هستند.
شکل 3ضرایب معناداری tمربوط به فرضیهها )مقادیر بزرگتر از 1/96معنادار در سطح (0/50 جدول 4ضرایب مسیر و معناداری آنها و بررسی فرضیههای پژوهش( به تصویر صفحه مراجعه شود)در این بین نیت تسهیم دانش بیشترین اثر در عملکرد شغلی را از طریق شایستگیهایفردی ) (0/253و سپس از طریق شایستگیهای تحلیلی ) (0/157داشته است.
نتایج حاصل از آزمون تحلیل مسیر نشان داد که نیت تسهیم دانشدر شایستگیهای تسهیم دانش بهطور مستقیم تأثیر مثبت و معناداری دارد که به این ترتیب فرضیه شماره 1پژوهش تأیید شد.
بهعلاوه نتایج نشان میدهد که شایستگیهای مرتبط با تسهیم دانش در عملکرد شغلی بهطورمستقیم تأثیر مثبت و معناداری دارد و فرضیه شماره 2پژوهش نیز تأیید شد.
(2013) "The impact of knowledge sharingon the relationship between organizational culture and job satisfaction: Theperception of information communication and technology (ICT) practitioners inHong Kong", International Journal of Human Resource Studies, No. 1, Vol. 3,pp.