خلاصة:
مقاله پیشرو با هدف بررسی چگونگی بازنمایی زنان در جوکهایی که در مورد آنها ساخته شدهاند، انجام شده است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که جوکهای جنسیتی برآمده از چه گفتمانی بوده و نحوه بازنمایی زنان در آنها تا چه اندازه نتیجه چنین گفتمانی است. به دلیل برخورداری موضوع از وجوه کیفی بالا، از روش تحلیل گفتمان استفاده شده است. به این منظور با استفاده از الگوی سه بعدی نورمن فرکلاف، تعداد بیست مورد از میان بیش از یکصد مورد جوک جنسیتی انتخاب و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که جوکهای جنسیتی، بازنمایی منفی و فرودست از زنان و دختران در مقابل مردان و حتی پسران داشتهاند. در این جوکها بازنمایی دختران متفاوت از زنان صورت گرفته است. بازنمایی زنان تحت تأثیر باورهای کلیشهای، سنتی، مردسالارانه و تاحدودی کلیشههای رسانهای صورت گرفته است؛ اما بازنمایی دختران به صورت عمده تحت تأثیر کلیشههای رسانهای بوده است. همچنین نتایج نشان داد که جوکهای جنسیتی از درون گفتمان مردسالاری برآمده و در نهایت به تأیید و تقویت این گفتمان منجر میشود.
ملخص الجهاز:
"انسجام واژگانی ارزش های تجربی گناه داره ، لاکم خشک بشه ، موهامو ببندم ، من چی بپوشم : قرار دادن رفتارهای زنانه در محیطی خشن و مردانه ، منجر به بازنمایی موقعیت فرودستی زنان در برابر مردان شده است .
انسجام واژگانی ارزش های تجربی سبزی پاک کردن : اشاره به یک فعالیت شخصی که در فرهنگ جامعه ما به طـور مشـخص و سنتی برای زنان تعریف شده است ؛ اما در این جوک سبزی پاک کردن دارای معنای کنایی اسـت که به غیبت کردن اشاره دارد.
بـا یـک نگـاه واقع بینانه باید پذیرفت که غیبـت کـردن ، حـراف بـودن ، چشـم و هـم چشـمی و مـوارد دیگـر، رفتارهایی نیستند که بتوان آنها را جنسیتی تلقی کرد و آنها را منتسب به زنان دانست ؛ اما در این جوک ها با تأثیر از کلیشه های فرهنگی و فکری رایج در ایران ، این رفتارها بـه زنـان نسـبت داده شده اند.
با توجه به این نکات ، یافته های به دست آمده در این مقاله به صورت زیر دسته بندی میشود: جوکهای جنسیتی، خشونت نمادین تولید، مصرف و بازنشر جوکهای جنسیتی فرایندی آگاهانه نیسـت و دسـت کـم ، اغلـب آنهـا بـر مبنای کنش هدفمند انجام نمیگیرند بلکه فرایندی است رایج و مبتنی بر فرهنگ عامـه کـه بـه طـور معمول بر تولید و انتشار چنین محتواهایی برای خندیدن متمرکز اسـت ."