خلاصة:
کورنوکوپیا یا شاخ نعمت ، از جمله نمادهای فرهنگـی و اجتمـاعی اسـت ، کـه در اروپا و ایالات متحده امریکا، مظهر فراوانـی و برکـت بـه شـمار مـی رود. منـشاء کورنوکوپیا به اساطیر یونانی باز می گردد و به بخشی از افسانه ی زنـدگی زئـوس ، بزرگ ایزد یونانی ، و نیز به داستان های اسطوره هایی چون هرکول ، هیدس ، دیمیتـر و تیشه مرتبط می شود، اما نقش کورنوکوپیا را بر روی برخی نقش برجـسته هـا و سکه های دوره ی اشکانی نیز می تـوان شناسـایی کـرد و برخـی از معـدود اشـیاء بازمانده از آن عصر، به صورت کورنوکوپیا یعنی به شکل شاخی میان تهی طراحی و ساخته شده اند. در این مقاله ، به شیوه توصیفی ـ تحلیلی ، ضمن معرفی این آثار، معنا و دلالت ضمنی کورنوکوپیا با رویکرد نشانه شـناختی فرهنگـی ، در عرصـه ی سپهر نشانه ای دوره ی اشکانی بررسی شده است . حاصل ایـن پـژوهش ، از توجـه اشکانیان به استفاده خویشکاری نماد کرونوکوپیـا در تبیـین اقتـدار و مـشروعیت حکومت آنان ، به ویژه در محل سکنای مهاجرنـشین هـای یونـانی در میـان رودان حکایت می کند.
Cornucopia or the Horn of Plenty is amongst the cultural and social symbols which represented the concept of plenty and prosperity in Europe and United State of America. The origin of Cornucopia is dated back to the Greek myths and related to parts of Zeus’ life، and also to the stories of other Greek gods and goddess such as Heracles، Hades، Demeter and Tyche. The picture of Cornucopia has also been found on some of Parthian reliefs and coins and some subjects that had been remained from that era were designed such as Cornucopia and a hollow horn. This article will introduce these objects in a descriptive-analytical method while studies the meaning and connotation of Cornucopia in a cultural semiotic approach in the semiosphere of Parthian era. The result of this research speaks of the attention of Parthians in using the functions of symbols for representation of their power and legitimacy especially in the settlements of Greek-origin colonies mainly in Mesopotamia.
ملخص الجهاز:
منـشاء کورنوکوپیا به اساطیر یونانی باز می گردد و به بخشی از افسانه ی زنـدگی زئـوس ، بزرگ ایزد یونانی ، و نیز به داستان های اسطوره هایی چون هرکول ، هیدس ، دیمیتـر و تیشه مرتبط می شود، اما نقش کورنوکوپیا را بر روی برخی نقش برجـسته هـا و سکه های دوره ی اشکانی نیز می تـوان شناسـایی کـرد و برخـی از معـدود اشـیاء بازمانده از آن عصر، به صورت کورنوکوپیا یعنی به شکل شاخی میان تهی طراحی و ساخته شده اند.
همان طور که گفته شد، کورنوکوپیا به شکل شاخ بزی به نام آمالثئا توصـیف و مجـسم شده است ؛ اما در اسطوره های یونانی روایات دیگری هـم از آمالثئـا در دسـت اسـت .
Loeb Classical Library Volume, Cambridge, MA: Harvard University Press; London, William Heinemann Ltd, 5.
H. Oldfather, Loeb Classical Library, Cambridge, MA, Harvard University Press; London, William Heinemann Ltd, iii, 68.
(تـصویر١) گذشته از داستان زئوس ، آمالثئا، آخیلوئس ، هرکول و ارتباط آنها بـا کورنوکوپیـا، در هنـر یونانی ، رومی و به طور کلی هنر غرب ، همراه با دیگر اساطیر نیز به چشم مـی خـورد کـه عبارتند از هیدس ، ١ پلوتوس ، ٢ آیرین ٣ و تیشه .
Cambridge, MA, Harvard University Press; London, William Heinemann Ltd, 7.
نمونه ای از مجسمه لار با کورنوکوپیا در دست چپ Lar holding a cornucopia from Lora del Rio (Axatiana) in Roman Spain, early 1st century AD (National Archaeological Museum of Spain http://www.
مجسمه ی برنزی تیشه که در نهاوند به دست آمده اسـت (تـصویر ٢٤) و نقـش کورنوکوپیا بر سکه های سلوکیان متأخر، مبین این ادعا است .