خلاصة:
امروزه رسانه های جمعی زمینه را برای بیان مسائل زندگی عموم در سطح ملی و بین المللی فراهم آورده اند. صنعت سینما در نقش رسانه ای تاثیرگذار، برای نمایش و معرفی برخی از این عناصر اصیل در قالب الگویی پایدار کوشیده است؛ اما از ابتدای شکل گیری تا کنون، به دلیل محدودیت های هر دوره، تنوع ژانر اندکی داشته است و همین موضوع، بر شخصیت پردازی فیلم ها و ارائه الگوهای انسانی و شخصیت های رفتاری و اخلاقی تاثیر چشمگیری داشته است.
در این پژوهش پس از مرور مفاهیم فیلم دینی از دیدگاه اندیشمندان این حوزه، نظریه بازنمایی را بررسی خواهیم کرد که یکی از اساسی ترین و مهم ترین مفاهیم در مطالعات فرهنگی و رسانه ای است؛ و درنتیجه چگونگی بازنمایی روحانیت را در فیلم «طلا و مس» با استفاده از روش تحلیل گفتمان ترکیبی بررسی می کنیم. براساس نتایج، فیلم طلا و مس از سویی نقدی است بر جامعه ای که همواره پایبندی به اخلاق را فریاد می زند اما در بسیاری از لحظات دلیلی برای بی اخلاقی حاکم بر فضای جامعه ندارد؛ از سوی دیگر راه رسیدن به عرفان حقیقی را حضور در متن جامعه و توجه به مسائل جزئی نهفته در زندگی بیان می کند که نتیجه اش حرکت از اخلاق نظری به اخلاق عملی است.
Mass medias have provided great opportunities that include peoples' life issues، in both at the national and international level. Cinema industry، as an influential medium tries to show and introduce some of these original elements being as a stable pattern ؛
but from the exact filmdom formation، it has had some limitations in each period so far. This is why there are less diversities of genres so it has influenced in characterizations of movies، show of humanity patterns، behavioral and moral types. In this article after reviewing on contexts of religious movie from philosophers' point of views at this course، we are analyzing representation theory being one of the most important context in cultural and media studies and we are checking the method of spirituality representation on »tala va mes« by means of combined discourse analysis method. the results show that » tala va mes« is a critic for a society kipping ethics but no justification for immorality of society is at some moments of the film and on the other hand it represents that the way of reaching to real theosophy is presenting in society and paying attention to minor issues hidden in a life which is the result of changing the theoretical ethic to practical ethic.
ملخص الجهاز:
تحليل بازنمايي روحانيت در سينماي ايران ؛ مطالعه موردي: تحليل گفتمان فيلم «طلا و مس » 1 احمد نادري 2 مجيد سليماني ساساني 3 علي اسکندري تاريخ دريافت : ٩٢/١٢/١٦ تاريخ پذيرش : ٩٣/٩/١١ چکيده امروزه رسانه هاي جمعي زمينه را براي بيان مسائل زندگي عموم در سطح ملي و بين المللي فراهم آورده اند.
در اين پژوهش پس از مرور مفاهيم فيلم ديني از ديدگاه انديشمندان اين حوزه ، نظريۀ بازنمايي را بررسي خواهيم کرد که يکي از اساسيترين و مهم ترين مفاهيم در مطالعات فرهنگي و رسانه اي است ؛ و درنتيجه چگونگي بازنمايي روحانيت را در فيلم «طلا و مس » با استفاده از روش تحليل گفتمان ترکيبي بررسي مي کنيم .
براساس نتايج ، فيلم طلا و مس از سويي نقدي است بر جامعه اي که همواره پايبندي به اخلاق را فرياد ميزند اما در بسياري از لحظات دليلي براي بياخلاقي حاکم بر فضاي جامعه ندارد؛ از سوي ديگر راه رسيدن به عرفان حقيقي را حضور در متن جامعه و توجه به مسائل جزئي نهفته در زندگي بيان مي کند که نتيجه اش حرکت از اخلاق نظري به اخلاق عملي است .
ازاين رو رسانه و به خصوص فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني ابزاري براي بيان ارزش هاي يک جامعه مانند نهاد روحانيت ، ازجمله بسترهاي مهم رسانه اي به شمار مي روند؛ که با بررسي و تحليل آنها به چگونگي بازنمايي اين نهاد دست خواهيم يافت .