خلاصة:
شیر مادر مهمترین و ارزندهترین غذا برای کودک محسوب میشود و بهدلیل برخورداری از مواد معدنی، آنزیمهای گوارشی و پادتن، عامل موثری برای حفظ سلامت و افزایش هوش نوزاد خواهد بود. این امتیازات و بسیاری از امتیازات دیگر که شیر مادر دارد، سبب شده است که عدهای به فکر تاسیس محلی برای جمعآوری شیرهای مادران و در اختیار قراردادن آن برای درمان نوزادان بیمار بیفتند که این محل با عنوان بانک شیر فعالیت میکند. خطری که در این زمینه وجود دارد، جهل به زنانی است که شیر خود را به بانک اعطا میکنند؛ چرا که تشخیص مادر حقیقی غیرممکن است و به اختلاط انساب منجر میشود. بر اساس نظر علمای اهل سنت اعم از شافعی، مالکی، حنبلی و حنفی، چون آنها حتی ریختن به دهان یا بینی کودک را موجب نشر حرمت میدانند، از آنجا که کیفیت اینگونه بانکها هم به این طریق است، شیرهای کاربردی موجب نشر حرمت میشود. ولی با شک در عدد یا فرد شیردهنده میتوان اصل را بر عدم حرمت قرار داد و به صحت چنین بانکهایی حکم کرد. در لسان شیعه چون عملا شروط رضاع باهم جمع نمیشوند، در نتیجه استفاده از شیرهای این بانکها هیچگونه حرمتی را موجب نمیشود.
Breast milk is the most important and most valuable food for children. Breast milk because of minerals، digestive enzymes and antibodies، an important factor for maintaining health and increase infant intelligence. These concessions and many other concessions that breast milk has Caused some people to think establishment of local for the collection of milk and the placing it for treating sick babies that this place is called Bank's of milk. There is a danger in this field، Ignorance about the women who are their milk are granted to banks because it is impossible to distinguish real mother and result in the incorporation of logarithms. According to Sunni scholars، including al-Shafi'i، Maliki، Hanbali and Hanafi because they say، even spilling into the mouth or nose of the child، causing to be forbidden، Since the quality of these banks in this way، so the milk is used to make prohibition. But with a doubt، in the number or person donor، Can put principle that is not forbidden and ordered on the validity of such banks Shia scholars، say the conditions infant not be together as a result، the milk these banks would not be any forbidden.
ملخص الجهاز:
از نظر فقهای شافعی و در یکی از روایاتی که از احمد بن حنبل نقل شده (البته این روایت صحیح تر است و علمای مذهب حنبل به آن استناد می کنند) (البهـوتی ، ١٤١٨، ج ٥: ٥٢٣) این گونه وارد شده که با دو شرط رضاع حاصل می شود: پنج بار شیرخوردن و اینکـه بچه به دوسالگی نرسیده باشد و این نظر را ابن زبیر، عایشه ، سعیدبن جبیر، طاووس و عطـا نیز داده اند (الشافعی ، ١٤٠٣، ج ٥: ٢٧؛ المزنی ، بی تا: ٢٢٦؛ ٢٢٧ و ٤٤٥؛ عبـدالله بـن قدامـه ، بی تا، ج ٩: ١٩٣ و ١٩٦؛ عبدالرحمن بن قدامه ، بی تـا، ج ٩: ٢٠٠؛ الکاشـانی ، ١٤٠٩، ج ٤: ٧؛ الشربینی ، ١٣٧٧، ج ٣: ٤١٦) اما مالک و ابوحنیفه و در روایت دوم که از احمد حنبـل نقـل شده است ، بیان داشته اند که شیر چه کم باشد چه زیاد، سبب نشر حرمت می شود (مالک بن انس ، بی تا، ج ٢: ٤٠٥؛ عبدالله بن قدامه ، بی تا، ج ٩: ١٩٣؛ عبدالرحمن بن قدامه ، بـی تـا، ج ٩: ٢٠٠-٢٠١؛ الکاشانی ، ١٤٠٩ق : ٧-٨؛ الشربینی ، ١٣٧٧، ج ٣: ٤١٦)و در مورد سن کودک هم از مالک آمده است که از دوسالگی یک ماه یا دو ماه بیشتر شود، مـانعی نـدارد و ابوحنیفـه نیز گفته است : رضاع با سی ماه حاصل می شود (عبدالرحمن بن قدامه ، بی تا، ج ٩: ١٩٧).