خلاصة:
هدف این پژوهش اندازه گیری سطح یادگیری سازمانی در مدارس ، به مثابه سازمان تربیت کنندة نیروی انسانی توانمند برای ورود به بازار کار دانشی است . روش پژوهش برمبنای جمع آوری داده های مورد نیاز، توصیفی پیمایشی از نوع کاربردی است . یافته ها از طریق پرسشنامه با ٦١ سوال بسته پاسخ و براساس مقیاس لیکرت به دست آمده است . میزان آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی پرسشنامه ٠/٧٨ تعیین شد که نشان دهندة هماهنگی درونی قابل قبول سوالات پرسشنامه است . جامعه آماری پژوهش ، مدارس اسلامی غیرانتفاعی دورة متوسطه دوم منطقه دو تهران ، در سال تحصیلی ٩٢-٩٣ است و به روش نمونه گیری خوشه ای، ابتدا از میان این مدارس پنج مدرسه به طور تصادفی انتخاب شد و سپس پرسشنامه دراختیار همه معاونان و مدیران ارشد مدارس برای پاسخگویی قرار داده شد که تعداد ٣١ پاسخنامه به منظور تحلیل داده ها به محقق بازگردانده شد. نتایج حاکی از این است که ارزیابی مستمر، اتصال با محیط ، فرصت یادگیری مستمر، تسهیم اطلاعات ، تصمیم گیری مشارکتی، نیروی انسانی متخصص و چشم انداز مشترک به ترتیب از اهمیت نسبی برخوردارند و مدیران مدارس در چشم انداز مشترک و درک مناسب از آن کمترین رتبه و در ارزیابی مستمر بیشترین رتبه را در بین مولفه های مورد بررسی دارند.
ملخص الجهاز:
نتایج حاکی از این است که ارزیابی مستمر، اتصال با محیط ، فرصت یادگیری مستمر، تسهیم اطلاعات ، تصمیم گیری مشارکتی، نیروی انسانی متخصص و چشم انداز مشترک به ترتیب از اهمیت نسبی برخوردارند و مدیران مدارس در چشم انداز مشترک و درک مناسب از آن کمترین رتبه و در ارزیابی مستمر بیشترین رتبه را در بین مؤلفه های مورد بررسی دارند.
مثلا در یکی از تحقیق ها ویژگیهایی که میتواند در مدارس زمینۀ ایجاد سازمان یادگیرنده را ایجاد کند چهارده عامل ذکر شده است که عبارت اند از: رهبری تحول آفرین ، وجود کارکنان خلاق و یادگیرنده ، یادگیری جمعی (کار گروهی)، آرمان مشترک، پاداش انگیزشی، فرهنگ سازمانی، کاربرد علم و تجربه ، پذیرش پیشنهادها، اطلاع رسانی ، اغتنام فرصت های محیطی، مشتریمحوری، همگامی با تحولات زمان ، ارزیابی عملکرد و تفکر سیستمی (زارعی، جندقی و معینی، ١٣٨٢).
بهروزی، فرخ نژاد و امیراحمدی (١٣٨٩)، «بررسی عامل های مؤثر بر تمایل اعضای سازمان های بفه هسناگزمیآن ویازدشگییرندبره ا»ی تبدیل شدن نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین عواملی چون داشتن رهبران آگاه در سازمان ، ساختار پویا، تشویق به خلاقیت و نوآوری، بینش مشترک، کار گروهی و تعاون ، واگذاری اختیار، ارتباط مستمر با محیط پیرامون و میزان تمایل کارکنان برای تبدیل سازمان خود به سازمانی یادگیرنده رابطه ای معنیدار در سطح اطمینان ٩٥ درصد وجود دارد.
sig برابر صفر (کمتر از ٠/٠٥) تفاوت ابعاد سازمان یادگیرنده را نشان میدهد و به طور کلی ترتیب این مؤلفه از زیاد به کم از این قرار است : ارزیابی مستمر، اتصال با محیط ، فرصت یادگیری مستمر، تسهیم اطلاعات ، تصمیم گیری مشارکتی، نیروی انسانی متخصص و چشم انداز مشترک.