خلاصة:
تحلیلزبانشناسانة ادبیاتکودک بهبررسی زبانشناختی تعدادیاز آثارادبی کودکونوجوان میپردازد. پژوهشحاضر نیز میکوشد با تحلیلزبانی پیکرههایی متناسببا گروههایمختلفسنی پیچیدگیهاینحوی ادبیات هرگروه را معرفی نماید. در هریک از پیکرههای مورد بحث بعضی از پیچیدگیهاینحوی مانند تعداد واژه در جملاتساده هرگروهسنی، نسبت جملاتساده بهمرکب، زمانافعال بهکاررفته، میزان حضور کنشگر و کنشپذیر درجملات موردبررسی قرارگرفتهاست. نتایج نشانمیدهدکه باافزایش سنکودک، تعداد واژههای بهکارگرفتهشده در جملاتساده نیز بیشتر خواهدشد درحالیکه نسبت جملاتساده بهمرکب با افزایش سن روبهکاهش است. ازنظر میزانحضور کنشگر و کنشپذیر، جملات به ده دسته تقسیم شده است. این بررسی نشانمیدهد که بین کاربرد جملاتاسنادی، مجهول، عاطفی، جملاتی با حذف کنشگر وکنشپذیر به قرینة لفظی، پرسشی درحد کلمه، دارایکنشگر با حفظ نمودآوایی و کنشپذیر، جملات دارایکنشگر و کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر و جملات دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر بدون حفظ نمودآوایی کنشگر، تفاوت معناداری وجود دارد اما بین جملاتی با فعلهای غیرشخصی و جملاتی دارای کنشگر و فاقد کنشپذیر با حفظ نمود آوایی کنشگر تفاوت معناداری بین گروههای سنی وجود ندارد.
Linguistic analysis of children's literature is one of the subjects that need to be considered in language and linguistics. The aim of this study was to investigate the children’s’ linguistic literature in different age groups. For this purpose، this study seeks to introduce the Syntactic complexity of each group with analyzing the proper linguistic complexity figures for different age groups. In each of the figures in question، which consists of ten thousand words، some syntactic complexities such as the number of words in simple sentences in each age group، proportion of simple sentences with respect to the compound verbs، the presence of agent and patient in the texts of ten thousand words of each age group were studied and statistically compared. It has been shown that with increasing the age، number of words in simple sentences is increased. However، the ratio of the simple to compound sentences decreases. But، there is no significant difference in time of the used tenses. Relating to the presence of agent and patient، sentences are divided into ten categories. This study shows that between applications of sentence predications، passive، exclamation، sentences with omitting active and passive verbal statements by verbal analogy، interrogative sentences، sentences with pro-agent and sentences with agent and without patient، significant difference was seen. But، no significant difference was seen between sentences with non-personal verbs and sentences with agents and without patients، for different age groups
ملخص الجهاز:
"31 1/1 گربه ایران ما 31 9/11 گوسفندی که میخواست 31 9/99 این هم پول ماهی 33 1/4 بزرگ باشد، آزاده 35 9/1 خیلی بزرگ زیر نور ماه 31 9/1 میانگین 31/33 1/11 میانگین 31/13 9/11 انحراف معیار 1/11 1/11 انحراف معیار 1/3 1/51 __________________________________________________________________ (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ١: ترداد واژه در جملههای ساده هر گروه سنی __________________________________________________________________ ٢-٢- بررسی میزان کاربرد جمله ساده و مرکب در گروههای سنی متفاوت گیوی و همکاران با استناد به تراریف زبانشناسانی چون مشکو الژدینی ، جملژه را به صورتهای مختلفی ترریف کردهاند که به برضی از آنها اشاره می شود: »جمله عمدهترین واحد ن وی است.
مجموع )%11/11( 511 )%11/19( 115 )%11/1( 111 )%11/11(3191 میانگین %15/51 %11/1 %11/11 %19/91 انحراف معیار 1/41 1/11 9/51 1/41 جدول٩: مقایسه جملت ساده و مرکب در هر گروه سنی ٢-٣- بررسی میزان حضور کنشگر و کنشپذیر در گروههای سنی متفاوت پول )٢٠٠٢,Pool Geoffrey( ساختار اقمار یک گزاره را وابسته به روابط مرنژایی می داند و مرتقد است نق های مرنایی عامل)agent( ، کژن پژذیر)patient( نقژ هژای فاعلی و نق های تاربهگژر)experiencer( و موضژوعی )theme( نقژ هژای مفرژولی هستند و نق های منبع)source(، هدف)goal( و مکان)location( را نق هایی می داند که توسط حرف اضافه نسبت داده می شود.
نتژایج آمژاری نشژان داد که بین پنج گروه سنی ، بین جملتی کژه دارای کژن گژر بژا حفژ نمژود آوایژی و کن پذیر هستند تفاوت مرناداری وجود دارد و در ادبیات گروههای سنی پژایین تژر بژه نسبت سایر جملت، بیشتر از جملتی استفاده شدهاست که کن گژر و کژن پژذیر در جمله حضور دارند که کن گر با نمود آوایی یا بدون آن در این گونژه جمژلت ظژاهر __________________________________________________________________ می شود."