خلاصة:
افزایش نگرانیهای زیست محیطی باعث توجه شرکت ها به مفاهیم بازاریابی سبز و به دنبال آن رشد تحقیقات ، افزایش پراکندگی و انفجار اطلاعات در این زمینه شده است . از این رو انجام پژوهش های ترکیبی که عصاره پژوهش های انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوان دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین عواملی است که بیشترین تاثیر را بر رفتار خرید سبز دارند. سنجش میزان ناهمگونی مطالعات پیشین ، بررسی اثر تصادفی و ثابت متغیرهای موثر بر رفتار خرید سبز و ارزیابی میزان تورش متغیرها در مطالعات گذشته از دیگر اهداف این پژوهش میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی بوده و از نظر هدف ، میتوان از نوع تحقیقات بنیادی قلمداد نمود. این پژوهش با به کارگیری روش فراتحلیل به تجزیه وتحلیل تحقیقات انجام شده بین سال های ١٩٩٧ تا ٢٠١٥ در حوزه رفتار تصمیم گیری خرید سبز پرداخته است . جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مقالات داخلی و خارجی موجود در پایگاه های در دسترس پژوهشگر میباشد. در مجموع ٢٢ مطالعه و مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج فراتحلیل نشان میدهد که نگرانی زیست محیطی، تاثیرات اجتماعی، اثربخشی درکشده ، میزان مسئولیت پذیری اجتماعی، نگرانی از تصویر و برداشت شخصی، نگرش زیست محیطی، درک اهمیت مسائل زیست محیطی و قصد خرید محصولات سبز بیشترین تاثیر را در مطالعات مختلف بر رفتار خرید سبز داشته اند.
ملخص الجهاز:
"برای برآوردن این ضروریات ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به سئوال های زیر است : ١) در تحقیقات و پژوهش های مربوط به رفتار تصمیم گیری خرید سبز، چه متغیرهایی مورد مطالعه قرار گرفته است ؟ ٢) در تحقیقات صورت گرفته در زمینه رفتار تصمیم گیری خرید سبز، کدام یک از عوامل بیشترین تأثیر را دارند؟ ٣) آیا در مطالعات پیشین در خصوص رفتار تصمیم گیری خرید سبز ناهمگونی وجود دارد؟ ٤) اندازه اثر تصادفی و ثابت متغیرهای مؤثر بر رفتار تصمیم گیری خرید سبز چگونه است ؟ ٥) آیا براساس روش روزنتال و اروین ، در مطالعات گذشته تورش انتشار وجود دارد؟ ساختار این مقاله به این صورت است که پس از بیان مقدمه با مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش ، مطالعات مربوط جهت انجام فراتحلیل و متغیرهای اساسی در این مطالعات استخراج و با انجام فراتحلیل اثرگذارترین متغیرها شناسایی میشود و با تجزیه وتحلیل و نتیجه گیری به سئوالات پژوهش پاسخ داده میشود و پس از آن نتایج و پیشنهادات کاربردی ارائه میشود.
ادامه جدول ٢ کد مطالعه متغیرهای مستقل متغیر وابسته اندازه اثرr حد پایین حد بالا مقدار Z P-Value مسئولیت پذیری زیست محیطی درکشده رفتار خرید سبز 0,439 0,266 0,584 4,663 0,000 نگرانی از تصویر خود در حفاظت از محیط زیست رفتار خرید سبز 0,057 -0,140 0,250 0,565 0,572 اثربخشی درکشده رفتار خرید سبز 0,387 0,207 0,541 4,042 0,000 به منظور تلفیق نتایج مؤثر بر رفتار خرید سبز، اندازه اثر ١٠١ متغیر پژوهش های انتخاب شده در قالب دامنه تغییر شدت اثر محاسبه شده است که در قالب جدول ٣ ارائه میشود."