خلاصة:
در ادبیات معاصر رهبری ومدیریت سازمانی ، نظریه رهبری تحول گرا به عنوان سر آمد تمامی نظریه ها در مقام توصیف فرآیند های اثر بخشی رهبری شهرت یافته است .کارآفرینی سازمانی یکی از شاخصهای توسعه و از اهداف مهم سازمانها است که باعث ایجاد تحول و رشد و افزایش بهره وری در سازمانها می گردد. این تحقیق با هدف بررسی رابطه رهبری تحول گرا بابعد ساختارکارآفرینی در شهرداری چهاردانگه انجام شده است . در این تحقیق از روشهای تجزیه و تحلیل همبستگی، رگرسیون وتوصیفی با استفاده از نرم افزار spss برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از پرسشنامه در نمونه آماری ١٨٠ نفر از کارکنان و مدیران شهرداری چهاردانگه استفاده شده است .یافته های تحقیق نشان می دهد که سبک رهبری تحول آفرین با بعد ساختاری کارآفرینی در سازمان مورد بررسی رابطه معناداری دارد. بدین معنی که هر چه جایگاه رهبری تحولی بالاتر باشد، میزان ارتقا ی شهرداری به سازمان بابعد ساختاری کارآفرینی بیش تر خواهد بود. نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش ،. ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی سبک رهبری تحول آفرین با بعد ساختاری کارآفرینی رابطه معناداری دارد..در نهایت براساس یافته های تحقیق پیشنهاداتی به مدیران و برای تحقیقات آتی و محدودیتهای تحقیق ارائه شده است .
ملخص الجهاز:
رهبري تحول آفرين بعد ساختاري کارآفريني نفوذآرماني انگيزش الهام بخش ترغيب ذهني ملاحظات فردي جامعه آماري شامل کارکنان و مديران شهرداري چهاردانگه مي باشد و براي تعيين حجم نمونه از جدول مورگان استفاده ميگردد.
83975 براي بررسي داشتن ارتباط معني دار نفوذ آرماني رهبري تحول آفرين با بعد ساختاري کارآفريني از ضريب همبستگي پيرسن استفاده مي کنيم .
اين آزمون نشان مي دهد که آيا ميانگين رهبري تحولي، کارآفريني سازماني و بعد ساختاري در سنين مختلف متفاوت است يا خير؟ همانطور که در جدول فوق ملاحظه مي فرماييد سطح معني داري براي شاخص رهبري تحولي برابر با ٠,٠٤٥ است که از آلفاي آزمون (٠,٠٥) کوچکتر است بنابراين بين سن و پاسخ به سوالات رهبري تحولي ارتباط معني داري وجود دارد.
اين آزمون نشان مي دهد که آيا ميانگين رهبري تحولي، کارآفريني سازماني و بعد ساختاري در سطوح مختلف تحصيلي متفاوت است يا خير؟ همانطور که در جدول فوق ملاحظه مي فرماييد سطح معني داري براي شاخص رهبري تحولي برابر با ٠,١٠٧ است که از آلفاي آزمون (٠,٠٥) بزرگتر است بنابراين بين تحصيلات و پاسخ به سوالات رهبري تحولي ارتباط معني داري وجود ندارد.
اين آزمون نشان مي دهد که آيا ميانگين رهبري تحولي، کارآفريني سازماني و بعد ساختاري در سوابق کاري مختلف متفاوت است يا خير؟ همانطور که در جدول فوق ملاحظه مي فرماييد سطح معني داري براي کليه شاخص ها از آلفاي آزمون (٠,٠٥) کوچکتر است بنابراين بين سابقه و پاسخ به همه سوالات ارتباط معني دار وجود دارد.