خلاصة:
«حجاب و عفاف» در قاموس بشری، واژه های آشنایی هستند که در گذر زمان از سنت به سوی مدرنیته، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است. در این میان مردان و زنان (به خصوص زنان) در مسیر تند باد حرکت به سوی مدرنیسم، در معرض برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی قرار گرفتند تا در توسعه سرمایه داری نقش خویش را ایفا کنند.اما با گذر زمان از هویت و شخصیت و ماهیت خود بیشتر دور شدند، و در یک حرکت جدید با بازگشت دوباره به سوی منیت خویش و توجه به سرشت و طبیعت و احتیاجات حقیقی خود را، در میان معنویت، هویت خویش را در «عفاف و حجاب» جستجو کردند .نگاهی به مبانی «حجاب و عفاف» که برخاسته از حقایق دین و در افق بالاتر از عالم ماده تدوین و تبیین شده است، در عصر برهنگی، تنها پاسخ مثبت و حقیقی به نیازهای درونی و بازگشت به گرایش های فطری جامعه انسانی است که سلامت، امنیت، معنویت و کمال را در خانواده و اجتماع میسور می سازد؛ و این انتخاب تنها راه رسیدن به کمال و سعادت الهی است، مبانی و ریشه و راه های این حقیقت را می توان از بطن قرآن و روایت های اصیل اسلامی به دست آورد .از این روی در این مقاله «تفسیرآیات عفاف و حجاب» از دیدگاه مفسرین شیعه و سنی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. امید است این تحقیق در توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه تاثیرگذار باشد .
ملخص الجهاز:
"(مکارم شیرازی، 1378، ج14، ص442) ولی از آنجا که گاه با تمام تلاش و کوشش که خود انسان و دیگران میکنندوسیله ازدواج فراهم نمیگردد و خواه و ناخواه انسان مجبور است مدتی را با محرومیت بگذراند، مبادا کسانی در این مرحله قرار دارند گمان کنند که آلودگی جنسی برای آن ها مجاز است، و ضرورت چنین ایجاب میکند، لذا بلا فاصله در آیه بعد دستور پارسایی را هر چند مشکل باشد به آن ها داده میگوید: «و آن ها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند، تا خداوند آنان را به فضلش بی نیاز سازد » (و لیستعفف الذین لا یجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله).
در آیه مورد بحث، به حکمت حرمت آن اشاره نموده و در ضمن نهی از آن، فرموده «به زنا نزدیک نشوید که آن فاحشه و راه بدی است» اولا آن را فاحشه خوانده، و در ثانی به راه بد توصیفش کرده که مراد از آن- و خدا داناتر است- سبیل بقاء است، هم چنان که از آیه «أ إنکم لتأتون الرجال و تقطعون السبیل» (عنکبوت 29) نیز برمیآید که مقصود از راه همان راه بقاء نسلاست، و معنایش این است که آیا شما در آمیختن با زنان را که راه بقای نسل میباشد و نظام جامعه خانوادگی را که محکمترین وسیله است برای بقای مجتمع مدنی به وجود میآورد از هم میگسلد؟ آری با باز شدن راه زنا روز به روز میل و رغبت افراد به ازدواج کمتر میشود، چون با اینکه میتواند از راه زنا حاجت جنسی خود را برآورد داعی ندارد اگر مرد است محنت و مشقت نفقه عیال و اگر زن است زحمت حمل جنین و تربیت او را تحمل نموده و با محافظت و قیام به واجبات زندگیش، جانش به لب برسد، با اینکه غریزه جنسی که محرک و باعث همه اینها است از راه دیگر هم اقناع میشود، بدون اینکه کمترین مشکل و تعبی تحمل کند، هم چنان که میبینیم دختر و پسر جوان غربی همین کار را میکند، و حتی به بعضی از جوآن های غربی گفتهاند که چرا ازدواج نمیکنی؟ در پاسخ گفته است: چکار به ازدواج دارم، تمام زنهای این شهر از آن من میباشد!"