خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با کارکردهای سبکهای تفکّر دختران مقطع متوسطه شهر همدان بود. نمونه انتخابی شامل 340 دانشآموز دختر بود، که به روش تصادفی (خوشهای ) انتخاب شده بودند. برای سنجش فرضیهها از پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان کولین و رید (تجدید نظر شده) و پرسشنامه کارکردهای سبکهای تفکّر استرنبرگ و واگنر استفاده شد. در این پژوهش از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره و آزمون t برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ایمن بر خلاف سبک دلبستگی ناایمن بیشترین سهم را در پیشبینی سبک تفکّر قضایی، اجرایی و قانونگذارانه داشت و همبستگی مثبت بین آنها معنادار بود، در ضمن بین کارکردهای سبکهای تفکّر و سبک دلبستگی ناایمن(اجتنابی و دوسوگرا) همبستگی منفی دیده شد.
ملخص الجهاز:
در پژوهش سروقد و همکاران که باعنوان رابطة بین سـبک هـای تفکـر بـا خودکارآمـدی جوان هادختر وپسر(دانش آموزان پیش دانشگاهی ) شهر شیراز درسال (۱۳۸۹)انجام شـد ایـن نتایج به دست آمد که بین متغیر خودکارآمدی باهمة سبک های تفکر به جـز تفکـر درون گـرا و کلی نگر درسطح یک صدم درکل دانش آموزان رابطة مثبت معنادار وجود دارد.
نتایج پژوهش خیر واستوار (۱۳۸۵)باهدف بررسی رابطة بین سبک های تفکر وبرخـی شاخص های طبقة اجتماعی باپیشرفت تحصیلی درگروهی ازکودکان نشان داده اسـت کـه در درجـة نخسـت ، سـبک هـای تفکـر لیبـرال وسـپس تحصـیلات مـادر وشـغل پـدر بهتـرین پیش بینی کنندة پیشرفت تحصیلی کودکان است .
Georgion / ٤ همکاران ۲۰۰۶،١؛اکباگ و ایماگل ۲۰۱۰،٢؛دریلی وکاراکاس ۲۰۱۱،٣؛اسکیس وهمکـاران ، ۲۰۱۱؛دنیز۲۰۱۱،٥؛وایز وهمکاران ۲۰۱۱،٦؛بشـارت وهمکـاران ، ۱۳۸۴؛کمیجـانی ، ۱۳۸۸؛ مشهدی ومحمـدی ،۱۳۸۸؛بـاعزت وهمکـاران ، ۱۳۸۸؛یاراحمـدی ، ۱۳۹۰)اشـاره کـرد کـه مشخص کردند سبک های دلبستگی بـا بسـیاری ازمتغیرهـای روانـی وانگیزشـی ورفتارهـای بزرگسالی رابطه دارد وحتـی اثرگـذار اسـت ، ازآن جملـه مـی تـوان بـه پیشـرفت تحصـیلی ، خودکارآمدی ، بزهکاری ، رفتارهای خشونت آمیـز وسـلامت روان ، افسـردگی ، اضـطراب ، پـنج عامل شخصیت ، رفتارهای پرخطر جنسی اشاره کرد.
با توجـه بـه داده هـای منـدرج درجـدول ۵بـین سـبک دلبسـتگی ایمـن وسـبک تفکـر قانونگذارانه رابطة معنادار مثبت وجود دارد(=r و=sig)واین نشان مـی دهـد کـه هرچه دانش آموزان بیشتر پیرو سبک دلبستگی ایمن باشند درعمل ازسبک تفکر قانونگذارانـه تبعیت بیشتری خواهند کرد.
نتایج این پژوهش نشان داد که رابطة معنادار مثبتی بین سبک دلبستگی ایمن وسبک تفکـر اجرایی دختران مقطع متوسطه وجود دارد.
Smith & Miller / دختران نتایج نشان داد که رابطة معنـادار منفـی بـین سـبک دلبسـتگی نـاایمن وسـبک تفکـر قانونگذارانه وقضایی وجود دارد.