خلاصة:
سازمانها از مجرای تعیین و تبیین خوب و بد در برابر گروههای مخالف ذینفع از خود واکنش نشان میدهند. آنها به گونهای عمل میکنند که از دیدگاه مشتریان، نهادها و سازمانهای دولتی، سهامداران و کل جامعه دارای کرداری نیکو باشند؛ رعایت این عوامل تحت عنوان مسئولیت اجتماعی تلقی میشود. تحقیق حاضر با هدف مقایسه شرکتهای مسافربری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از منظر مسئولیت اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران میباشد که تعداد آنها 8 شرکت میباشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری و هدف تحقیق، کل جامعه آماری مورد پیمایش قرار گرفته و نمونهگیری انجام نشده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. در طراحی پرسشنامه از ابعاد مسئولیت اجتماعی بنگاه مبتنی بر رویکرد کارول(1991) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش ویکور[1] و آنتروپی شانون بهرهگیری به عمل آمده است. نتایج حاصل بیانگر رتبه هر یک از شرکتها، از لحاظ میزان توجه به مسئولیت اجتماعی بنگاه میباشد.
Organizationsreact against their opposing beneficiary groups through determining and defining good and bad.They act in such a way that they are considered tobe beneficent from the viewpoint ofcustomers, governmental institutions and organizations, share-holders, and the whole society. Observing these factors is referred to as social responsibility. The aim of this study is to compare Iranian airlines from the perspective of corporate social responsibility. The method of this research is descriptive and the statistical population consists of all the Iranian airlines (eight companies). Regarding the small size of the statistical population and the aim of research, the whole statistical population has been investigated. In order to collect the necessary data, a researcher-made questionnaire has been used. The validity of the questionnaire has been confirmed by content validity and its reliability has been calculated by using Cronbach alpha. In designing the questionnaire, the dimensions of social responsibility based on Carroll’s approach have been used. For the analysis of the data, the methods of Vikor and Shannon entropy have been utilized. The results indicate the rank of each one of these airlines, regarding the amount of attention to social responsibility.
ملخص الجهاز:
"جدول شماره (1): مزایای تجاری مسئولیت اجتماعی بنگاه مزایای CSR مولفان کاهش هزینه، افزایش عایدات، ارزش مارک و شهرت، حفظ مجوزکار و جذب و رضایت کارکنان (Steger, 2006, 426 - 433) اثرات مالی مستقیم، اثرات بازار (مثل حفظ مشتری)، تاثیر بر فرآیندهای تجاری و تولیدی (مثل هزینههای تولید کمتر)، اثرات بر توسعه سازمانی و یادگیری (مثلا انگیزه کارمند، نوآوری) و اثرات غیر بازاری (مثل مقاومت کمتر سهامدار در برابر تسهیلات تولید) (Schaltegger & Wagner, 2006, 8) مدیریت خطر، دستاوردهای بازده، روابط پیشرفته با قانون¬گذاران¬، ارزش مارک بیشتر، بهروه¬وری بیشتر کارکنان و کاهش هزینه¬های سرمایه (Heal, 2005, 387- 409) مدیریت خطر و کاهش هزینه، تاثیر مثبت بر ارزش سهامدار و شهرت بیشتر (Schaltegger & Burritt, 2005 ) کاهش هزینه، رقابتی بودن بیشتر، حفظ منابع و بهبود تصویر شرکت (Rondinelli & London, 2002 ) توسعه بازار و کاهش هزینه، حفظ سهم بازار و بقای بلند¬مدت (Kong et al, 2002, 109- 127) اجتناب از فشار منفی، تحریم مشتری و اثرات منفی بازار، انگیزه کارمند، روابط مثبت با قانون¬گذاران و سهامداران، کاهش هزینه، دسترسی بهتر به سرمایه و سهم بازار بیشتر (Epstein & Roy, 2001, 585- 604) اثرات مثبت بر انگیزه کارکنان، ابقا و استخدام آن¬ها (COM, 2001, 7) دستاوردهای بازده، تمایز، مزایای مالیاتی و مزایای مالی و کاهش خطر (Figge & Schaltegger, 2000 ) رقابتی بودن بیشتر از طریق فرآیند و مزایای محصول مثل استفاده کارآمدتر از منابع و کاهش مواد زاید (Porter & Van der linde, 1998) تاثیر مثبت بر تصویر و شهرت شرکت (Gray & Balmer, 1998, 696) جذابیت بیشتر شرکت برای کارکنان بالقوه (Turban & Greening, 1997, 658- 672) مروری بر تحقیقات قبلی انجام شده در زمینه مسئولیت اجتماعی بنگاه نشان¬دهنده برخی از تحقیقات انجام یافته در زمینه مسئولیت اجتماعی در شرکت¬های هواپیمایی بوده است."