خلاصة:
مطالعات متعددی دربارة بیمة زندگی با رویکردهای مختلف صورت گرفته است، اما کمتر به جنبههای روششناسی آن از منظر شناختی توجه شده است. این تحقیق سعی دارد روش تحقیقی پیشنهادی، مبتنی بر شناخت وجوه مختلف موضوع بیمة زندگی، ارائه کند. یافتههای این تحقیق، مبتنی بر مطالعات تجربی و نظری، روششناسی ترکیبی را با محوریت تحلیلهای نهادی، شناختی و طراحی مکانیسم برای تبیین و تحلیل بیمة زندگی ارائه میکند. بر اساس روششناسی پیشنهادی، راهبردهای ارائهشدة مبتنی بر تحلیلهای شناختی شامل نوعی بازطراحی روشها، ساختارها و اهداف راهبردی ـ عملیاتی خواهد بود.
ملخص الجهاز:
تبیین بیمههای زندگی از منظر روششناختی مهدی احراری محمود متوسلی * چکیده مطالعات متعددی دربارة بیمة زندگی با رویکردهای مختلف صورت گرفته است، اما کمتر به جنبههای روششناسی آن از منظر شناختی توجه شده است.
بنابراین بیمة زندگی را میتوان از منظر پدیدهای انسانی بررسی کرد که جنبههای متعددی از رفتارها، کنشها، نهادها و سایر پارامترهای اثرگذار را دربر دارد که به طریق اولی، وجوه شناختی آن باید مترتب بر نوعی جامعیت و روششناسی متناسب با موضوع خاص خود ریشهیابی، تبیین، تحلیل و در نهایت راه حل ارائه شود.
عزیزی (1385) به بررسی رابطة میان متغیرهای کلان اقتصادی و جمعیتی (توسعة مالی، درآمد، تورم، نرخ بهره، قیمت، بازده بازار سهام و امید به زندگی) با تقاضای بیمة عمر در ایران در دورة زمانی 1369-1383 با استفاده از آزمون همجمعی پرداخته است.
نتایج مطالعة وی نشان داد که نرخ سپردههای بلندمدت، قیمت بیمه، درآمد، بازده سهام بورس اوراق بهادار و امید به زندگی از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر تقاضا برای بیمة عمر در ایران است.
این مطالعه رابطة بین متغیرهای کلان اقتصادی (مانند تولید ناخالص داخلی، توسعۀ مالی، نرخ بهره، نرخ تورم و نرخ بیمه) و متغیرهای آماری (مانند امید به زندگی) و تقاضا برای بیمة عمر (حق بیمههای دریافتی) را در ایران نشان میدهد.
بر این اساس، از شاخص توسعة انسانی به عنوان یکی از شاخصهای توسعهای برای ارزیابی تأثیر بیمههای زندگی بر تولید ملی استفاده کرده و روابط علی بین آنها را تبیین و تحلیل کردند.