خلاصة:
سیمای حقیقی حجاب، حضور در لباسی است که زن با مدد آن بتواند بدون
آسیبهای اجتماعی و روحی به انجام وظایف دینی و اجتماعی خود همت گمارد.
دلایل عقلی برای فواید و آثار حجاب و عفاف فراوان است و در متون دینی نیز نقلها
و روایات معتبر بسیاری برای بیان کم و کیف این آثار و فواید حجاب و عفاف موجود
است که از آن جمله میتوان امنیت اجتماعی، تعالی معنوی، سلامت روحی و بهداشت
جنسی، آرامش و استحکام خانواده را برشمرد. حجاب ضمن تأثیر بر سلامت اخلاقی
جامعه، پاکی و طهارت و ارتقای شخصیت زن، نه تنها مانع آزادی او نمیشود، بلکه به
او نقش دفاعی در برابر آسیبهای فردی و اجتماعی میبخشد.
ملخص الجهاز:
حجاب و حس احترام باید توجه داشت که هم رفاه حال زن و هم صلاح و مصلحت خود مرد (از نظر سلامت نفس و سعادت واقعی او) در آن است که ارزش وجودی زن را به معیار و الگوهای آسمانی دریابد و درک کند تا در مراعات حریم حرمت او، خود را موظف به خویشتنداری بداند و در این صورت تماس از ورای حجاب همراه با پاکنگری کافی است که هم زن را در جامعه تبدیل به موجودی شایان احترام نماید و هم مرد را از گزند و و آفت دیدار جمال زن ـ که خود در حکم دامی است بر سر راه صاحبان قلوب پاک و آفتی برای صاحبان ایمان واقعی ـ مصون دارد؛ زیرا زیبایی به طور اعم در طبیعت حد و مرزی ندارد و به قول کانت: «زیبایی غایتی است که غایت ندارد» و نمیتوان باور کرد که از کثرت دیدار و برخورد با جمال زن، مردی بتواند آنقدر بدان خو بگیرد و عادت نماید که دیگر کمترین حساسیتی در مقابل هیچ چهره زیبایی از خود نشان ندهد و اگر در غرب مردانی پیدا میشوند که بعد از پشت سرنهادن دوران جوانی سر تا پا آلوده و غرق در شهوات، به زن بیاعتنا هستند، این بیاعتنایی نتیجه عادت به زن نیست، بلکه ناشی از نفرت نسبت به زن است در اثر افراط در بوالهوسی و روابط افراطی نامشروع رایج در غرب که با مسئله «بیاعتنایی از روی خویشتنداری و معرفت و بصیرت نسبت به زن» بسیار فاصله دارد.