ملخص الجهاز:
11 هایک و فلسفه هایک در مسائل معرفتی خود را از پیروان کانت میدانست و همانند وی معتقد بود نظمی که انسان در عالم خارج«کشف»میکند،در واقع ناشی از فعالیت آفریننده ذهن خود اوست 12از نظر وی،رویکرد انسان به دنیایی که قصد شناخت آن را دارد باید رویکردی خاضعانه باشد.
14 هایک و اقتصاد هایک از نظر اقتصادی از پیروان«ویزر»و «میزس»است و نظریات مهم وی در جهت مکتب فکری اتریش قرار دارد.
شهرت هایک به عنوان اقتصاددان به نظریات وی در مورد بحرانها و نوسانات ادواری اقتصادی مربوط میشود که کاملا در جهت مخالف نظریههای کینز قرار دارد.
هایک و سیاست فلسفه سیاسی هایک رابطه بسیار نزدیکی با تحلیلهای اقتصادی او دارد،به طوری که میتوان گفت در نهایت،فلسفه سیاسی و اقتصادی او کل منسجمی را تشکیل میدهند که فلسفه آزادی نام نهاد.
(38) باتوجه به خردگرایی تحولی هایک که خود ناشی از نظریه وی در خصوص چگونگی پدیدار شدن نهادهای اجتماعی و تمدن است، میتوان گفت که تئوری شناخت وی شدیدا دارای صبغه«سوبژ کتیویستی»است.
(69) هایک معتقد است که سوسیالیسم و نیز کلیه ایدئولوژیهای مخالف نظم بازار ریشه در انگیزههای اخلاق قبیلهای دارند و براین اشتباه فکری بنا شدهاند که براساس چنین اخلاقی میتوان یکجامعه بزرگ و گسترده ایجاد کرد.
هایک مخالفتی با دخالت حکومت در امر حمایت از افراد تهیدست،حتی به صورت تضمین حداقل درآمد برای آنها ندارد، اما معتقد است که چنین کاری باید حتما در خارج از چارچوب نظم اقتصادی(بازار) انجام گیرد تا عملکرد آن را مختل نکند وگرنه نتیجه نهایی نقض غرض خواهد بود.