خلاصة:
آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﯾﮏ ﻧﺴﻞ ﺑﺮای ﻧﺴﻞ دﯾﮕﺮاﺳﺖ ﺑﺎ اﯾﻦ اﻣﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﻬﺮوﻧﺪاﻧﯽ ﻣﻮﻟﺪ و ﻣﻄﯿﻊ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺧﻮاﻫﺪ داد، از اﯾﻦ رو ﻣﺎﻫﯿﺖ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮی را اﯾﺠﺎب ﻣﯽ ﮐﻨﺪ؛ اﻣﺎ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻮی آﯾﻨﺪه ﺑﺪون ﺷﻨﺎﺧﺖ روﻧﺪﻫﺎ و ﻧﯿﺮوﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ از ﯾﮏ ﺳﻮ و ﺗﻼش و ﮐﺎوش ﺑﺮای آﻓﺮﯾﻨﺶ واﻗﻌﯿﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺧﻮاﻫﺎن آن ﻫﺴﺘﯿﻢ از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺑﻪ از دﺳﺖ دادن ﻓﺮﺻﺘﻬﺎ ﺑﺮای اﯾﺠﺎد زﻧﺪﮔﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﯽ اﻧﺠﺎﻣﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﭘﻮﯾﺎ ﺑﺎ دورﻧﮕﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ واﻗﻌﯿﺎت و ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﻬﺎی ﻣﻮﺟﻮد، اراﺋﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎ و ﺗﺎﮐﺘﯿﮑﻬﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮای رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﻓﺮداﯾﯽ ﺑﻬﺘﺮ را اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ ﻣﯽ ﺳﺎزد. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﯾﮑﯽ از روﯾﮑﺮدﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺳﺎل ﻫﺎی اﺧﯿﺮ از ﺳﻮی ﺑﺴﯿﺎری از رﻫﺒﺮان و ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑ ﻋﻨﻮان ﺳﯿﺎﺳﺘﯽ ﻧﻮﯾﻦ ﺑﺮای ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﻣﺒﺘﻼﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﻧﯿﺰ ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﺘﺎﯾﺞ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از اﻧﻮاع ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﻣﺪت ﻃﯽ ﺷﺪه از ﺗﺎﺳﯿﺲ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ دﯾﮕﺮ ﺷﮑﻞ ﺳﻨﺘﯽ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد؛ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻋﻠﺖ ﻟﺰوم ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺿﺮورت در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺸﻮر ﻣﻄﺮح ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزﺷﯽ را ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ به رﺳﺎﻟﺖ آن ﺗﻌﯿﯿﻦ و ازﻃﺮﯾﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﻓﺮﺻﺘﻬﺎ، ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ، ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺗﺎ از اﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﻫﺪﻓﻬﺎی واﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﺗﺮی را ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﺑﻪ اﺟﺮا درآورد. در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ، روﻧﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ، ﺿﺮورت ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎمه ﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی آن در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﻼﺣﻈﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
"کاربرد برنامه ریزی استراتژیک در سازمانها بویژه در سازمان آموزش و پرورش که با مسائل و مشکلات بنیادی در گیر است، مزایای زیادی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است: - هدایت فعالیتهای آموزشی بسوی طرحها و برنامه های سود آور از طریق بررسی و تحقیق - تقویت و بهبود شبکه های ارتباطی به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز - در نظر گرفتن عوامل محیطی و وضعیتهای در حال تغییر محیط و ارائه راه حلهای مناسب - سرعت بخشیدن به روند اجرایی امور از طریق رعایت اصول کارشناسی - افزایش نوآوری و ابداع به منظور افزایش کارایی سیتم - افزایش قدرت فکر کردن و اندیشیدن به شیوه های منظم و استراتژیک در زمینه مسائل بنیادی - شناخت وضعیتهای احتمالی آینده و تشخیص جهت گیری مناسب - تصمیم گیری بر اساس چشم اندازهای آتی - در دست داشتن یک مبنای معتبر و قابل دفاع برای آینده سازمان - رعایت حداکثر احتیاط و بصیرت در خرده سیستمهای سازمان - حل مسائل اساسی سازمان و توجه به مسائل کلیدی و مهم آن - بهبود عملکرد سازمان (کرامتی،1374، فری من 1 و بریسون،1979، استینر 2 ،1979) Freeman and Bryson Steiner 2-4- برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی: استراتژی آموزش عبارت است از خطوط اصلی برنامه ها و اقداماتی که نشان دهنده روش دستیابی به اهداف آموزشی است."