خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور اعتباریابی پرسشنامه نیازهای مشاورهای دانشآموزان دبیرستانی در حوزههای مختلف روانشناختی، تحصیلی و شغلی انجام شد. 734 دانشآموز دختر و پسر پایه دهم و یازدهم به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحله از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز برگزیده و پرسشنامه سنجش نیازهای مشاورهای دانشآموزان دبیرستانی اسکولی را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که پرسشنامه سنجش نیازهای مشاورهای شامل هفت عامل ارتباطات اجتماعی، برنامهریزی درسی، موارد حاد، مشاوره تحصیلی، ادامه تحصیل، مسائل جنسی و آشنایی با خدمات مشاوره است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ این پرسشنامه 0/95، بود، و نیاز به مشاوره برای اطلاع از شرایط تحصیل در دانشگاهها دارای بیشترین میانگین و نیاز به مشاوره برای مواردی مانند سوءاستفاده بدنی، خودکشی، مشروبات و مواد مخدر دارای کمترین میانگین هستند.
This currens study was conducted in order to validation the Counseling Needs Questionnaire of high school students in various fields of psychological, education and Job. 734 students boys and girls in 10th and 11th grades, selected by multi stage clustering random sampling from four educational areas of Shiraz city, and completed the Sculli's Counseling Needs of Students Questionnaire. The findings that of the SCNB included seven factors the social communication; academic planning; severe events; academic counseling; graduation education; sexuality problems, and familiar to consulting services. Cronbach alpha reliability coefficient of SCNB was equal to 0.95, and the need for consultation to inform of education in universities are the highest mean score and the need for counseling for issues such as physical abuse, suicide, alcohol and drugs had a the lowest mean score.
ملخص الجهاز:
جدول 2 Assessing the Counseling Needs of High School Students Questionnaire American School Counselor Association exploratory factor analysis student's t test for independent groups ویژگیهای جمعیتی دانشآموزان سن معدل تحصیلی تحصیلات پدر تحصیلات مادر تعداد مشخص 692 564 542 545 نامشخص 42 170 192 189 میانگین 68/16 55/17 18/12 39/11 میانه 17 18 12 12 انحراف معیار 71/0 86/1 53/4 46/4 کجی (چولگی) 22/0- 01/1- 49/0- 41/0- کشیدگی 09/0- 53/0 38/0- 42/0- کمینه 15 11 بیسواد (0) بیسواد (0) بیشینه 18 98/19 دکتری (20) دکتری (20) نقاط درصدی 25 16 50/16 10 7 50 17 18 12 12 75 17 19 16 14 به منظور مشخص نمودن ابعاد زیربنایی پرسشنامه نیازهای مشاورهای دانشآموزان از تحلیل مؤلفههای اصلی 1 به شیوه چرخش واریماکس 2 در وضعیت متعامد 3 استفاده گردید.
وقتی این اطلاعات با نمره مادههای یاد شده در نمونه پژوهش حاضر مقایسه شوند در مییابیم که شباهت زیادی بین نیازهای مشاورهای وجود دارد به گونهای که ادامه تحصیل در دانشگاه برای دانشآموزان شیرازی هم مهمترین نیاز است و در مراتب بعدی نیز با اندکی تفاوت اولویتهای مشابهی برای دو نمونه وجود دارد.
همچنین در مراتب پایین بین نیازهای مشاوره نیز شباهت زیادی وجود دارد، چنانکه طبق گزارش اسکولی کمترین نیازهای مشاورهای با توجه به نمره در میان 37 ماده پرسشنامه عبارتند از: هویت و گرایشهای جنسی (33)، سوء استفادههای بدنی (34)، آگاهی درباره مشروبات الکلی و مواد مخدر (35)، طلاق و جدایی (36) و خودکشی (37).