خلاصة:
برای نیل به بازاریابی الکترونیکی و تعیین عوامل تاثیرگذار بر توانمندی نهادهای اقتصادی در به کارگیری آن موارد زیر در نظر گرفته می شود: عدم شناخت توانمندی های لازم برای پیاده سازی و به کارگیری فناوری اطلاعات- درک نادرست از زمان و مکان کاربرد فناوری در فرآیندهای کسب و کار- فقدان زیرساخت های سازمانی لازم برای استفاده از فناوری- سرمایه گذاری کلان بی برنامه در زمینه فناوری اطلاعات که گاهی منجر به ایجاد ارزش تجاری قابل قبول نمی شود و بازده مطلوبی عاید شرکت نمی گردد. تحقیق حاضر از نظر هدف تحقیقی کاربردی است که در جمع آوری اطلاعات از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است.ابزار گردآوری داده های تحقیق،پرسش نامه است و داده های مذکور با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی تحلیل می شوند و در نهایت شش عامل به عنوان عامل تاثیر گذار بر توانمندی نهادهای اقتصادی در به کارگیری سیستم های بازاریابی الکترونیکی شناسایی شدند که به ترتیب اهمیت عبارتند از:زیرساخت نرم(انسانی)مدیریت مالی فرآیندها زیرساخت سخت(فناوری اطلاعات)بازارگرایی الکترونیکی پذیرش رفتاری فناوری اطلاعات بازاریابی الکترونیکی تجربه بازاریابی الکترونیکی
ملخص الجهاز:
و درنهایت شش عامل به عنوان عوامل تأثیرگذار بر توانمندی نهادهای اقتصادی در به کارگیری سیستم های بازاریابی الکترونیکی شناسایی شدند که به ترتیب اهمیت عبارتند از: س زیرساخت نرم (انسانی) س مدیریت مالی فرآیندها س زیرساخت سخت (فناوری اطلاعات ) س بازارگرایی الکترونیکی س پذیرش رفتاری فناوری اطلاعات بازاریابی الکترونیکی س تجربه بازاریابی الکترونیکی * این مقاله بر اساس رساله کارشناسی ارشد خانم نیالا سابقی ساروئی تحت عنوان " شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار بر توانمندی شرکت ها در به کارگیری سیستم های بازاریابی الکترونیکی " تنظیم شده که به راهنمایی آقای دکتر بیژن لطیف در دانشگاه الزهرا (س ) تدوین شده است .
تحقیقات انجام گرفته در زمینة معمای بهره وری نشان می دهد به کارگیری فناوری اطلاعـات در صورتی موفق بوده و منجر به افزایش عملکرد و بهره وری در سـازمان مـی شـود کـه از سـوی دارایی های مکمل زیربنایی سازمانی مانند توانمنـدی انـسانی ، توانمنـدی فرآینـدی و توانمنـدی فرهنگی پشتیبانی شده و در ضمن سازمان توان برقراری توازن مناسب بین راهبرد کسب وکـار و نیز راهبرد فناوری اطلاعات خود را داشته باشد.
بررسی های انجام گرفته نشان می دهد شرکت ها برای گذار بـه کـسب وکـار الکترونیکـی کـه بازاریابی الکترونیکی نیز جزئی از آن است ، نیازمند، برخورداری از توانمنـدی هـا و آمـادگی هـای سازمانی مختلفی مانند آمادگی فرهنگی ، توان مدیریت تغییر، توانمنـدی در زیرسـاخت فنـاوری اطلاعات برای کسب وکـار الکترونیکـی و تـوان برقـراری تـوازن و همراسـتایی راهبـردی (مـدل کسب وکار الکترونیکی ) هستند.