خلاصة:
مقاله حاضر، با هدف مطالعه رابطه بین ادراک توانمندی و بروز خلاقیت، در کارکنان هنرستان های فنی و حرفه ای ناحیه 1 استان البرز انجاام شده
است. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است که در آن داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش بر اساس اطلاعات
مرکز انفورماتیک اداره آموزش و پرورش ناحیه یک استان البرز برابر با 342 نفر می باشد که شامل 323 نفر مدرس و 22 نفر مادیر اسات . باا استفاده از
روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 133 نفر از مدرسان و 12 نفر از مدیران، به عنوان نمونه آماری انتخاب شادند . جهات جمع آوری داده هاا از نمونه
آماری، از پرسشنامه های توانمندی اسپریتزر و خلاقیت تورنس که مورد تایید صاحبنظران نیز هست، بهره گرفته شد. ضریب پایایی پرسشنامه ها به ترتیب
0.81 و 0.84 به دست آمد که نشان از پایایی بالای آن ها دارد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت و با
توجه به نرمال بودن داده ها، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که میان ادراک توانمندی و بروز خلاقیات کارکناان
رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفه های ادراک توانمندی، خودمختاری بیشترین میزان همبستگی را با بروز خلاقیت کارکنان دارد.
ملخص الجهاز:
"کارکنان توانمند میتوانند با حس مسئولیت، خلاقیت و ابتکار عمل و اعتماد به نفس و تعلق سازمانی و توانایی در کار گروهی با عملکرد بالا، در افزایش بهرهوری سازمان خود نقش مؤثری ایفا کنند و از دیگر سو مدیران و مسئولان ارشد سازمان نیز با توجه به ساختار و فرهنگ حاکم بر سازمان باید محیط سازمان را برای بروز توانمندی و ارتقاء آن آماده نمایند (تذکری، 2009).
این مفروضات به صورت زیر بیان میشود: فرضیة اصلی بین توانمندسازی و بروز خلاقیت کارکنان سازمان مورد مطالعه، رابطة معناداری وجود دارد.
با توجه به اینکه ضریب معناداری صفر است، بنابراین فرضیه مورد نظر تأیید میشود و در نتیجه بین ادراک توانمندی و بروز خلاقیت رابطه مستقیم وجود دارد؛ یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش مییابد.
با توجه به اینکه ضریب معناداری صفر است، بنابراین فرضیه مورد نظر تأیید میشود و در نتیجه بین احساس شایستگی و بروز خلاقیت رابطه مستقیم وجود دارد.
همچنین با توجه به تأیید رابطه قوی میان احساس خودمختاری با بروز خلاقیت ضروری است مدیران سازمان در زمینههای ایجاد انگیزش، برقراری فضای امن با اختیار عمل بیشتر برای کارکنانشان، آموزش ببینند و مهارتهایی را کسب کنند که در نتیجه آن درک مدرسان و مدیران مدارس از توانمندی و احساس تعهد تا حدی باشد که باور داشته باشند که معلمان نه تنها در مورد انجام شایسته وظایف کاری خویش مسئولند، بلکه در زمینه ایجاد تحول در امر آموزش و یادگیری به شیوههای جدید و جذاب و خلاق نمودن دانشآموزان نیز مسئولیت دارند."