خلاصة:
قرآن کریم در آیات مختلفی نظیر: زمر / 6 ، رعد / 8 ، شوری / 49 و 50، نحل / 78، انسان / 2 و حج / 5، به بیان ویژگیهای جنین انسان پرداخته است. این مقاله بر آن است تا هفت ویژگی جنین: قرار گرفتن در پردههای سهگانه، تغذیه، جنسیت، جهل، حواس و اجل و نقص عضو جنین و نیز خروج آسان جنین به هنگام کامل شدن از رحم مادر را با تکیه بر آراء مفسران متاخر قرآن کریم و یافتههای علم روز مورد بررسی قرار دهد و شباهتها و تفاوتهای بیان شده در تفسیر قرآن و علم روز را در این زمینه واکاوی نماید. علم پس از گذشت قرنها توانسته است به شش ویژگی از ویژگیهای هفتگانه بیان شده در قرآن دست یابد، با این تفاوت که ویژگیهای مذکور در آیات قرآن کلی است اما علم، جزئیات را نیز بیان کرده است. خصوصیات جنین و انطباق آن با یافتههای علوم تجربی اعجاب انسان را برانگیخته است.
ملخص الجهاز:
"(طباطبایی، 1417: 17 / 238) اما با توجه به واژههای «بطون و امهاتکم» در آیه، بهنظر میرسد که معنای اول بهترین گزینه برای تفسیر این فراز باشد، چون جنین سیر رشد و نمو خود را در رحم مادر تجربه میکند، بنابراین آوردن کلماتی مانند پشت پدران و آدم× بسی نامعقول است.
(کریمی یزدی، 1379: 55 ـ 53) اما همانطور که در بخش علمی بیان شد اولا کیسه زرده را نمیتوان پرده تلقی کرد؛ ثانیا این تطبیق مناسب نیست؛ چون پردهها کوریون، آمنیون و کیسه زرده را جنین در طی رشدش میسازد، درحالیکه از سه پردهای که مفسران نام میبرند، حداقل تاریکی شکم و رحم جزء بدن مادر است.
(لفته، 1410: 70) آیات «فجعل منه الزوجین الذکر و الأنثیٰ» (قیامت / 39) و 45 و 46 نجم نیز اشاره به تعیین جنسیت توسط نطفه مرد میکند، اما در اینکه جنس جنین چه موقع مشخص میشود؟ اختلافنظر است: برخی معتقدند فراز «و نقر فی الأرحام ما نشاء» از آیه 5 سوره حج به این نکته اشاره میکند که بعد از مرحله مخلق شدن (یا در همین مرحله) جنسیت جنین مشخص میگردد.
(یزدی، 1379: 115) پس اینکه برخی عقیده دارند که منظور از «ثم جعلکم أزواجا» در آیه 11 فاطر به تعیین جنسیت جنین در مراحل بعد از انعقاد نطفه اشاره دارد، (طبرسی، 1372: 20 / 316) نادرست است (یزدی، 1379: 116)؛ چراکه این آیه نیز همانند آیه 67 غافر اشاره به خلقت انسان از خاک و نطفه میکند و میفرماید: و الله خلقکم من تراب ثم من نطفة ثم جعلکم أزواجا و ما تحمل من أنثیٰ و لا تضع إلا بـعلمه."