خلاصة:
هدف از این مطالعه مقایسه طرح واره های ناسازگار اولیه و سبک های فرزند پروری در افراد با رگه های اختلالات شخصیت دسته ب و افراد فاقد این اختلالات است . روش : روش تحقیق حاضر از نوع علی-مقایسه ای میباشد. نمونه آماری شامل ٤٧٦ نفر از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود که ٣٥١ نفر آنان دارای رگه های اختلالات شخصیت دسته ب و ١٢٥ نفر آنان فاقد رگه های اختلالات شخصیت دسته ب بودند و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های چند محوری بالینی (میلون ، ١٩٩٤)، طرح واره های ناسازگار اولیه فرم کوتاه (یانگ ، ١٩٩٨) و ادراک از شیوه های فرزند پروری (بامریند، ١٩٧١) بود. نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه های پژوهش در طرح واره های ناسازگار اولیه و سبک - های فرزند پروری تفاوت معناداری وجود دارد. در این مطالعه نشان داده شد که افراد با رگه های اختلال شخصیت دسته ب از طرح واره های ناسازگار اولیه رنج میبرند و سبک های فرزند پروری آن ها ناسازگارند؛ بنابراین برای پیشگیری از افزایش میزان شیوع اختلالات شخصیت دسته ب و درمان آن باید به عوامل شناختی توجه روزافزونی مبذول شود.
ملخص الجهاز:
"ویژگی افراد ضد- 1Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) 2American Psychiatric Association (APA) 3Davidson 4Sadock 5allo plastic 6ego-syntonic 7 Thimm 8 Monahan, Steadman, Silver, Appelbaum, Clark, Mulvey, et al 9 Tardiff 10 Ghandhi, Tyrer, Evans, McGee, Lamont & Harrison 11 Hiscoke, Langstrom, Ottosson & Grann 12 Warren & South اجتماعی، بیتوجهی مستمر و فراگیر نسبت به حقوق دیگران و تجاوز به آن است (ویگ ١٣، ١٣٨٨).
در این پرسشنامه طرح واره های ناسازگار اولیه در قالب پنج حوزه سنجیده میشود: بریدگی و طرد٢٢ (محرومیت هیجانی ٢٣، رهاشدگی/بیثباتی ٢٤، بیاعتمادی/سوءرفتار٢٥، انزوای اجتماعی/بیگانگی ٢٦، نقص /- شرم ٢٧)، خودمختاری و عملکرد مختل ٢٨ (شکست ، وابستگی/بیکفایتی ٢٩، آسیب پذیری نسبت به ضرر/بیماری ٣٠، خود تحول نیافته /گرفتار٣١)، دیگر جهت مندی ٣٢ (اطاعت ٣٣، ایثار٣٤)، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری ٣٥ (بازداری هیجانی ٣٦، معیارهای سرسختانه /عیب جویی افراطی ٣٧) و محدودیت های ٣٨ مختل (استحقاق /بزرگ منشی ٣٩، خویشتن داری و خود-انضباطی ناکافی ٤٠) 20 operating characteristic 21 Young Schema Questionnaire (YSQ) 22 disconnection & rejection 23 emotional deprivation 24 abandonment/instability 25 mistrust/abuse 26 social isolation/alienation 27 defectiveness/shame 28 impaired autonomy & performance 29 dependence/incompetence 30 vulnerability to harm or illness 31 enmeshment/undeveloped self 32 other-directedness 33 subjugation 34 self-sacrifice 35 over vigilance & inhibition 36 emotional inhibition 37 unrelenting standards/hypercriticalness 38 impaired limits اولین پژوهش جامع درباره ویژگیهای روان سنجی این پرسشنامه توسط اسمیت ، جوینر، یانگ و تلچ ٤١ (١٩٩٥) انجام شده است ."