خلاصة:
توسعة فعّالیّتهای کارآفرینی در مناطق روستایی باید بر اساس ظرفیّتها و پتانسیلهای موجود در روستاها صورت گیرد تا به موفّقیّت دست یابد و از هدررفت سرمایه و زمان جلوگیری شود. کمک به توسعة روستاها و خروج از مسائل و مشکلات جاری در زمینههای اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی و زیستمحیطی نیازمند گرایش به عرصههای کارآمد است، یکی از این عرصهها، کارآفرینی است که در جهان امروزی همواره مورد تأکید بوده و گاه قرن 21 را به عنوان قرن کارآفرینان نام بردهاند. یکی از مهمترین راهکارها در جهت توسعة روستایی پایدار، رشد و توسعة کارآفرینی روستایی است. روش این پژوهش، پیمایشی و به شیوة بررسی مقطعی است.جامعة آماری تحقیق، شامل کلّیّة کارآفرینان با حداقل پنج سال سابقة موفّقیّتآمیز کارآفرینی استو تعداد تعیینشده برای نمونهها بر اساس فرمول کوکران 44 نفر از 54 نفر کارشناسان شاغل به تحصیل یا تدریس در دانشگاههای کشور که از تسلّط آنان بر مباحث کارآفرینی و مشارکت اطمینان حاصل شد، است؛ و به علّت وجود محدودیت در حضور کارآفرینانی که مطابق با حداقل معیارها بتوان آنان را کارآفرین قلمداد نمود،تعداد 63 نفر کارآفرین فعّال در روستاهای بخش مرکزی هشترود در این تحقیق مشارکت داده شدند. روش گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه و توسّط نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع، روستاهای مورد مطالعه، نسبت به شاخصهای مؤلّفة شخصی که در چهار بُعد مورد بررسی قرار گرفت، روستاییان در گرایش به فعّالیّتهای کارآفرینانه بیشتر با گرایش به تأمین امیال و برداشتهای فردی خود که در غالب گویههایی همانند کسب سود، کسب اعتبار اجتماعی و... مطرح بوده، به رویکرد کارآفرینی علاقه داشتهاند.
This study is based on the purpose of application aiming to develop the dimensions and factors affecting the ability of rural people in order to develop their entrepreneurship. The present study investigate the role of empowerment of villagers in the entrepreneurship development، a case study of villagers in the central part of Hashtroud. As a matter of fact، the development of the villages and leaving the present problems in economic، social-cultural and environmental ground needs the tendency toward efficient arenas. One of these arenas is entrepreneurs which has been emphasized in the world. 21 century is called the century of entrepreneur’s century. One of the most important strategies for sustainable rural development is the development of rural entrepreneurship.
Method: The approach of this research is survey with cross sectional study. The study population included all entrepreneurs with a history of successful entrepreneurship is at least five years. The foundation of their work is based on innovation. Because of limitations in the presence of the entrepreneurs that they comply with the minimum criteria could be considered entrepreneurs، entrepreneurs active in the area of which 63 people were involved in this study.
Findings: The results showed that in all the villages studied، personal component of the index، which was evaluated in four dimensions Villagers tend to be more entrepreneurial activities tend to meet their individual desires and perceptions that prevail items such as profits، business and social prestige have been raised are interested in entrepreneurial approach.
ملخص الجهاز:
"تفسیر عوامل مؤثر توانمندی روستاییان برای کارآفرینی بارهای عاملی 1 توان استفاده از ابزار و لوازم مـورد نیاز در ساخت 0/9 2 توانایی پیاده سازی تصویر ذهنی تا نهاییشدن نوآوری 0/9 3 توانایی انجام امور 0/97 4 میزان دسترسی بـه ابـزار و لـوازم مورد نیاز 0/78 5 ایجاد زمینه و تلاش برای پـرورش خلاقیت 0/74 6 میزان همکاری سازمان ها 0/68 7 گسترش سازمان های مرتبط 0/88 8 میزان دسترسی به سازمان ها 0/76 9 گسترش اتحادیه ها و اصناف 0/93 10 میزان دسترسـی بـه اتحادیـه ها و اصناف 0/88 11 توان مدیریت 0/54 12 تمایل به شراکت و کار گروهی 0/58 13 میزان دسترسی به سرمایه 0/88 14 کمک های مالی اطرافیان 0/84 15 میزان دسترسی به اعتبار 0/81 16 توانایی تجسم شکل نهایی نوآوری مورد نظر 0/96 17 مطلوبیت نوآوری در پایان کار 0/95 18 ارتباط با سازمان ها و ارگان ها 0/93 19 آموزش ضمن خدمت 0/53 20 سابقه وجود کارآفرین در خانواده 0/83 21 دسترسی به مشاورة کارشناسان 0/63 22 برگــزاری کلاس هــای مربــوط در منطقه 0/78 23 مدیریت مستقل امور 0/89 24 استقلال در انجام معاملات 0/54 25 توان رقابت 0/76 26 تجربه شکست 0/83 27 توان کنترل شرایط بحرانی 0/56 28 تأثیر نوآوری در موفقیت 0/89 29 موفقیت در زندگی 0/84 30 علاقه به کسب موفقیت های تازه 0/85 از میان عوامل موجود، شاخص هـایی کـه در ایـن پـژوهش بـه کـار بـرده شـده ، انگیـزه و پشـتکار (١٠٤/١)، زیرساختی (٩٨/٦) و مهارت (٩٨/١)، بیشترین میانگین را به خود اختصاص دادند (جدول ٣) و میانگین داده های مربوط به کارآفرینان در شش عامل پشتکار، سازمانی، مالی، استقلال فردی، احسـاس موفقیـت و کنتـرل درونـی بالاتر از میانگین عوامل گروه کنترل است ."