خلاصة:
بازاریابی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان به ماشین عظیمی که خبرها را دهان به دهان پخش می کنند، شرکت را در معرض دید همه قرار می دهد. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین
محرک های بازاریابی ویروسی و وفاداری به برند در شعب بانک ملی شهر یزد بود. این تحقیق از حیث
هدف کاربردی و از آنجا که روابط بین متغیرها را بررسی می کند از نوع همبستگی (توصیفی- علی) می
باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه افراد در شهر یزد بود که بنا به فرمول کوکران برای جامعه های نا
محدود ٣٨٤ نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که گویه های آن از تحقیقات
مختلف گرفته شود و روایی آن توسط افراد خبره در این زمینه بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق
٨٤ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با نرم افزار . الفای کرونباخ
AMOSاستفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای دسترسی، آگاهی، علاقه و تجربه بر بازاریابی ویروسی
تاثیر مثبت و معنادار دارند، همچنین بازاریابی ویروسی بر وفاداری برند تاثیر مثبت و معنادار دارد.
ملخص الجهاز:
"بنابر نظر برادی و همکاران ٤، استراتژی های موفق در ایجاد برند وفاداری مشتریان را افزایش میدهد از طریق به وجود آمدن روابط مثبت که مصرف کنندگان به برند قوی نسبت میدهند پژوهش پیش رو تلاش میکند با بازیابی محرکهای بازاریابی ویروسی و تأثیرات آن بر وفاداری نسبت به برند، به گسترش دانش در این حوزه کمک کند و راه کارهای 1 Inter Brand 2 Business Week 3 Farquhar 4 Brady et al عملی در اختیار مدیران قرار دهد.
بنابراین این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سوال هست که آیا محرکهای بازاریابی ویروسی بر وفاداری نسبت به برند در شعب بانک ملی شهر یزد تاثیر گذار هستند یا نه ؟ پیشینه تحقیق مرادی و علیپور درویش (١٣٩٤) تحقیقی با عنوان " انگیزه ی افراد در ارسال پیام الکترونیکی برای دیگران (بازاریابی ویروسی)" انجام دادند، هدف آنها تمرکز بر روی انگیزه ی ارسال پیام های الکترونیکی برای دیگران و بررسی اثر عوامل بالقوه نیاز به بخشی از یک گروه بودن ، نیاز به متفاوت بودن و کنجکاوی بر روی تعداد ارسال پیام های الکترونیکی برای دیگران بود، نتایج نشان داد افراد با نیاز به تعلق بیشتر، نوع دوستی بیشتر، نیاز بیشتر و نیز خصوصیت کنجکاوی، بیشتر از دیگران به ارسال پیام های الکترونیکی تمایل دارند(١).
یانگ ٤ (٢٠١٥) در تحقیقی با عنوان تبلیغات دهان به دهان الکترونیک : تأثیرات بر ادراکات و انتخاب های نام تجاری، تأثیراتی که تبلیغات دهان به دهان الکترونیک بر مصرف کنندگان دارد و دلایلی که آنان 1 Boo 2 Porter & Golan 3 Hasyk and Sobtenkv 4 Yang درگیر آن میشوند را بررسی کرد."