خلاصة:
افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ کشور و گسترش بیرویه شهرها بدون برنامهریزی صحیح، چیدمان اتفاقی مراکز تولید و جذب سفر و عدم وجود فنآوری ارتباطی جایگزین، سبب ایجاد سفرهای شهری زیاد بهویژه با وسایل نقلیه شخصی شده است. حرکت، عامل اصلی پویایی زندگی شهری و تداومبخش کلیه فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح شهرها است. همچنین، نقل و نقل و زیرساختهای مرتبط با آنهم بهصورت مستقیم و هم باواسطه بر توسعه کالبدی شهرها اثرگذار هستند. در صورت ساماندهی شبکه دسترسی بهعنوان شاهراههای حیاتی شهر، بافت شهری قادر به ادامه حیات خود بوده و امکان رشد و توسعه هرچه بیشتر شهر را فراهم میکند. بیشک یکی از مهمترین معضلات رشد شهرها، ناکارآمدی شبکه ارتباطی است. معابر کمعرض، درهمتنیده، غیر هندسی و ناهماهنگ با نیازهای دسترسی، افزون بر اینکه آمدوشد و دسترسی به بافت را برای ساکنان دشوار میسازد، تامین خدمات و تاسیسات شهری را نیز با دشواری روبهرو میکند. شهر سنندج بهعنوان مرکز سیاسی اداری استان کردستان و مادر شهر منطقهای و ازنظر ارتباطی در محور مواصلاتی شمال- جنوب (شماره 10) و محور ارتباطی شرق-غرب واقعشده است و نقش قطب مسلط جمعیتی و اقتصادی و سیاسی استان را دارد همچنین به خاطر ساختار خاص در عرضه خدمات و امکانات مختلف نهتنها مکان مراجعه روستاییان، بلکه ساکنان سایر شهرهای استان و حتی شهرها و روستاهای خارج از استان نیز هست.
در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی که باهدف امکانسنجی ایجاد خطوط مترو برای شهر سنندج و حومه انجام پذیرفته است سعی بر آن شده است تا با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و بهرهگیری از مدل IHWP و با در نظر گرفتن معیارهای ارتباطی، اجتماعی – اقتصادی، زیستمحیطی و کالبدی- فضایی مسیرهای بهینه جهت حملونقل (مترو) مکانیابی گردد. نتایج نشاندهنده آن است که بهترین مسیرهای پیشنهادی جهت حرکت مترو در محور شمالی – جنوبی ننله –فرودگاه و شرقی – غربی آبیدر- نایسر با اولویت زمانی میانمدت (تا 15 سال) تعبیهشده است.
The aim of this study is the investigation of the influencing factors on socialization of the internal space of subway stations rely on the different affordances in this type of spaces. Nowadays، the space of subways have critical and useful role as one of the urban space because of the many usage of the people during the day. It seems that such spaces have been interested as place for functional aspects toward the convenient and fast transportation as well as it can be underlined the promotion the social interaction among users. So، it seem that by recognition of the factors that supply the formation of this issue in these spaces، it can gone toward the recurrence of the social demands of the humans. In this regard، after the definition of the theoretical framework of this research consist of the extraction and pluralization of all influencing factors on socialization of people in the subway spaces، the design of questionnaire toward the collection of information have been done. About 200 questionnaires have been published in various urban subway station of Tehran and Karaj and the result analyzed by using the Fredman and T-test sample. The obtained result have been shown that among of various influencing factors on socialization of subway spaces، the factors such as the diversity of furniture and the existence of various application that categorized in the subset of the functional factors are the first and second priorities which influence in community of people in subway stations
ملخص الجهاز:
مطالعات محيطي هفت حصار شماره نوزدهم / سال ششم / بهار ١٣٩٦ صفحات ٨٦-٧٥ امکان سنجي احداث و توسعه خطوط حمل ونقل عمومي متناسب با ساختار کالبدي و زيست محيطي شهر و پيرامون (مطالعه موردي: مترو در شهر سنندج ) کيومرث حبيبي*، شيما زندکريمي** تاريخ دريافت مقاله : ٩٥/١١/١١ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٥/١٢/١٢ چکيده افزايش جمعيت در شهرهاي بزرگ کشور و گسترش بي رويه شهرها بدون برنامه ريزي صحيح ، چيدمان اتفاقي مراکـز توليـد و جـذب سفر و عدم وجود فن آوري ارتباطي جايگزين ، سبب ايجاد سفرهاي شهري زياد به ويژه با وسايل نقليه شخصـي شـده اسـت .
در اين مقاله با روش توصيفي – تحليلي که باهدف امکان سنجي ايجاد خطوط مترو براي شهر سنندج و حومه انجام پذيرفته است سـعي بر آن شده است تا با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) و بهره گيري از مدل IHWP و با در نظر گرفتن معيارهاي ارتبـاطي ، اجتماعي – اقتصادي ، زيست محيطي و کالبدي - فضايي مسيرهاي بهينه جهت حمل ونقل (مترو) مکان يابي گردد.
com ١- مقاله برگرفته از پايان نامه با موضوع : امکان سنجي احداث و توسعه خطوط حمل و نقل عمومي متناسب با ساختار کالبدي و زيست محيطي شهر و پيرامون (مطالعه موردي : مترو در ٧٥ شهر سنندج ) کيومرث حبيبي، شيما زندکريمي مقدمه تا قبل از انقلاب صنعتي که معروف به دوران آرام در حمل ونقل درون شهري است ، الگوي جابه جايي ها بر اسـاس حرکـت فـرد پيـاده و وسايل نقليه متکي به حيوانات به عنوان شيوه حمل ونقل عمومي و خصوصي بود، با شروع انقلاب صنعتي و حاکميت تفکـر مدرنيسـم و مطرح شدن تئوري "شهر مناسب با اتومبيل شخصي " و نيز اختراع خودرو، پيشـرفت چشـمگيري در حمـل ونقـل بـا اولـين ترامواهـاي الکتريکي به وجود آمد.