خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی اثر آموزش بر درآمد و هزینههای بهداشتی خانوارهای ایرانی میباشد. دادههای مورد استفاده در این مطالعه، از نوع دادههای مقطعی است که از طرح هزینه-درآمد خانوار مرکز آمار ایران در سال 1392 به دست آمدهاند. متغیر مقطع تحصیلی سرپرست خانوار به عنوان شاخص آموزش و مجموع هزینههای بهداشتی و درمانی که یکی از گروههای هشتگانهی اصلی در سبد هزینهی خانوار است به اضافهی هزینهی تهیهی بیمهی بهداشت و درمان و دسترسی به آب آشامیدنی سالم (آب لولهکشی یا خرید آب) به عنوان متغیر هزینههای بهداشتی خانوار وارد الگو شد. سپس دو معادلهی ارائهشده برای درآمد و هزینههای بهداشتی خانوار با تشکیل سیستم معادلات همزمان، به روش حداقل مربعات وزنی (WLS) و با استفاده از نرمافزار Eviews 8 برآورد شدند. نتایج این برآورد نشان داد که تحصیلات، تجربهی کاری و مرد بودن سرپرست خانوار، شهری بودن و تعداد افراد بادرآمد خانوار، درآمد خانوار را افزایش می-دهند و نیز درآمد و شهری بودن خانوار، تحصیلات و سن سرپرست خانوار، عواملی هستند که موجب افزایش هزینههای بهداشتی خانوار میشوند.
The aim of this study is to consider the The Effect of Education on Iranian Households Income and Health Expenditures. The informations that have used in this essay are cross-sectional which obtain from census that accomplished on 1392. Academic level-headed households as an indicator of the total cost of education and health، which is one of Eight major groups in the basket of household expenditure is added to the cost of providing health insurance and access to safe drinking water (tap water or buy water) as variables enter the model was household health costs. The two equations presented for income and health expenditure of households with a system of simultaneous equations، weighted least squares method (WLS) were estimated using the Software Eviews 8. The results of this assessment showed that education، work experience and male heads of households، urban and number of households income people، household income increases as well as income and urban، education and age of household head، factors that increase Health costs are households.
ملخص الجهاز:
"ابیات زیر حکایت از روان رنجوری آشکار خسرو دارد: چو فرخ شد، بدو هم تخت و هم تاج در آمد غمزه شیرین به تاراج نه آن غم را ز دل شایســـت راندن نه غم پرواز را شایســـت خواندن به حکم آن که مریم را نگه داشـــت کز او بر اوج عیســـی پایگه داشت اگر چه پادشاهی بود و گنجـــــــش ز بی یاری پیــــــاپی بود رنجش نمی گویم طرب حاصـــل نمـــیکرد طرب می کرد لیک از دل نمی کرد گــــــــــهی قصد نبید خام کردی گهی از گریــــــه می در جام کردی گهی گفتی به دل کای دل چه خواهی ز عالم عاشقی یا پادشــــــــــاهی (ص ٢١٣-٢١٢) کجا شیرین و آن شــــیرین زبانی به شیــــرینی چو آب زندگانی کجا آن عیش و آن شب ها نخفتن همه شب تا سحر افسانه گفتن کجا آن تازه گلبرگ شکـــر بار شکر چیدن ز گلبرگش به خروار سخن هائی که گفتم یا شنــیدم خیـــــالی بود یا خوابی که دیدم مرا باید که صد غمـــخوار باشد چومن صد غم خور دشوار باشد پراکنــــــــده دلم بی نور از آنم نیم مجــــموع دل ، رنجور از آنم دگرباره بانگ برزد برخود به تندی که با دولت نشـــــاید کرد کندی (ص ٢١٤-٢١٣) نتیجه گیری یکی از ویژگیهای بارز اندیشه های نظامی، توجه دقیق و عمیق به جنبه های روان شناختی وجود آدمی و تلاش پیگیر وی برای تحلیل پیچیدگیها و کشف زوایای پنهان شخصیت انسانی است ."