ملخص الجهاز:
"عناصر شبکه توزیع عناصر شبکه توزیع به صور نماینده رسمی،نماینده انحصاری،دلال یا واسطه، عمدهفروش،خردهفروش و بالاخره نماینده- شریک وجود دارند که ذیلا و به طور مختصر در مورد هرکدام توضیح داده میشود: عمدهفروشها یا بنکدارها عمدهفروش یک شخصیت حقیقی یا حقوقی است که کالاهای تولیدشده در یک واحد تولیدی را در زمان تولید،در حجم زیاد و با قیمت نازل خریداری نموده و آن را با تغییر شکل یا بدون تغییر شکل ظاهری،با تغییر در زمان و مکان و قیمت به حلقه بعدی یعنی خردهفروش انتقال میدهد.
توضیح اینکه،با توجه به انواع مضامین در پیامها و این که پیامهای دارای مضمون آگهیدهنده فقط مصرفکنندههای احتمالی کالاها را نسبت به وجود آنها آگاه میسازد و پیامهای دارای مضمون تکرارکننده یا یادآوریکننده،به مشتریان قبلی توجه دارند و خواستار تداوم و استمرار وفاداری آنان میباشند،اینک پیامهای دارای مضمون متقاعدکننده در محل فروشگاه به مصرفکننده میرسد و او را در آخرین لحظاتی که باید نسبت به خرید یک کالا تصمیم بگیرد تحت تأثیر قرار میدهد و یا رفتارخرید او را عوض میکند.
در مسیر دوم ابتدا نماینده پخش قسمتی از کالاهای تولیدی یک کارخانه را دریافت و سپس از طریق خریداران متشکل یعنی اتحادیه ها،تعاونیها و دیگر سازمانهای خرید مشترک در اختیار صنایع یا تولیدکنندگان قرار میدهد و مآلا بهای بیشتری به کالا تعلق میگیرد و بالاخره در مسیر سوم از عنصر دیگری بنام عمدهفروش نیز استفاده میشود.
در روش فرانشیز،تولیدکننده با تعدادی از خردهفروشها که دارای محل کسب،تجربه و (به تصویر صفحه مراجعه شود) یک بررسی انجام شده در آمریکا نشان میدهد:در طول ده سال گدشته سهم درصد هزینههای حمل و نقل در کل هزینههای توزیع انواع کالاهای صنعتی و مصرفی افزایش یافته است."