خلاصة:
در این پژوهش سعی گردیده است با مروری بر ادبیات بازاریابیالکترونیک، ریسکهای بازاریابی الکترونیک و
انواع مولفه های ریسک های موجود در بازاریابی الکترونیک خاص شرکتهای کوچک و متوسط تعیین و اولویت-
بندی گردد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی -پیمایشی است. در این تحقیق از روش نمونه گیری در دسترس استفاده گردیده است. نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل آماری نرم افزار spss و آزمونهای استفاده گردیده شامل آزمون مقایسه زوجی و الگوریتم تاپسیس بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان زیربط در حوزه بازارایابی الکترونیک و مدیران شرکت های کوچک و متوسط در استان تهران بوده است. روایی تحقیق با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0/97 تعیین گردید. با انجام مطالعه 13 ریسک در بازاریابی الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط شناسایی گردید که به ترتیب اولویت شامل ریسک عوامل محیطی، ریسک حکومت، ریسک امنیتی، ریسک سازمانی، ریسک فنی، ریسک تحقق، ریسک سندسازی اسناد حقوقی، ریسک انسانی- مدیریتی، ریسک اقتصادی، ریسک رفتاری، ریسک عملیاتی، ریسک مالی و ریسک بازار می باشد.
ملخص الجهاز:
با انجام مطالعه 13 ریسک در بازاریابی الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط شناسایی گردید که به ترتیب اولویت شامل ریسک عوامل محیطی، ریسک حکومت، ریسک امنیتی، ریسک سازمانی، ریسک فنی، ریسک تحقق، ریسک سندسازی اسناد حقوقی، ریسک انسانی-مدیریتی، ریسک اقتصادی، ریسک رفتاری، ریسک عملیاتی، ریسک مالی و ریسک بازار میباشد.
پژوهشی در سال 2011 به بررسی ریسکهای الکترونیکی برای شرکتهای کوچک و متوسط فعال برخط بینالمللی پرداخته که در جدول شماره2 بیان 5 derka"/>derka"/> Palumbo& Herbing Love Deuter Martin & Camarero Pezderka جدول شماره2: ابعاد و عناصر ریسکهای الکترونیکی شرکتهای کوچک و متوسط فعال برخط بینالمللی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} شناسایی ریسکهای بازاریابی از نزدیک به شناسایی ریسکهای بازار بطور کلی و طراحی طرح مدیریتی آنها وابسته است.
Rutkauskas جدول شماره3: انواع ریسکهای محیطی بازاریابی و عوامل موثر بر وقوع آنها (روتکاسک، 2010) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در پژوهشی دیگر که در سال 2006 در زمینه عوامل ریسک در ارتباط با زیرساختهای کسب و کار الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط صورت گرفته بود، عوامل ریسک به قرار ذیل میباشند: ریسکهای مالی، ریسک قانونی، نظارتی یا انطباقی، ریسک عملیاتی.
از اين رودر پژوهش حاضر ریسکهای موجود در بازاریابی الکترونیک در صنایع کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گرفت.