خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازیهای بومی ـ محلی بر مهارتهای بینایی ـ حرکتی کودکان پسر هفت ساله با و بدون تجربه بازیهای رایانهای بود. بدینمنظور، 40 نفر از دانشآموزان پسر هفت ساله از دبستانهای شهر نمین بهروش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و بهصورت هدفمند در چهار گروه 10 نفره (دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل، با و بدون تجربه بازیهای رایانهای) جای گرفتند. از تمامی شرکتکنندگان با استفاده از آزمون بینایی حرکتی بازبینیشده گاردنر، پیشآزمون مهارتهای بینایی حرکتی بهعمل آمد. سپس، گروههای آزمایشی بهمدت شش هفته (هر هفته سه جلسه 45 دقیقهای) به انجام بازیهای بومی ـ محلی پرداختند؛ اما گروههای کنترل در این مدت به فعالیتهای روزمره خود مشغول بودند. نتایج نشان میدهد که بازیهای بومی ـ محلی سبب بهبود مهارتهای بینایی حرکتی شده است (P<0.05). اما بین مهارتهای بینایی حرکتی افراد دو گروه آزمایش تفاوت معناداری مشاهده نمی شود (P>0.05). یافتهها پیشنهاد میکنند که شرکت در بازیهای بومی ـ محلی سبب بهبود مهارتهای بینایی ـ حرکتی کودکان پسر هفت ساله میشود؛ اما داشتن یا نداشتن تجربه در بازیهای رایانهای تاثیری بر میزان بهبود این مهارتها ندارد.
ملخص الجهاز:
"Perceptual Motor Sensory-Motor Visual-Motor Skills دستگاه عصبی کودک در ابتدای تولد دارای رشد ناقص است و قرارگرفتن در محیطهای غنی که فرصت تمرین و تقویت کارکردهای ادراکی ـ شناختی، عصبی ـ عضلانی و مهارتهای حرکتی درشت و ظریف را فراهم میکند، باعث رشد همهجانبه و مناسب آن میشود و بازی تمامی این فرصتها را در اختیار فرد قرار میدهد.
همچنین، در پژوهش والترز (2005) که یک برنامۀ حرکتی شامل رویکرد شناختی از فعالیتهای ادراکی ـ حرکتی با توجه ویژه بر ادراک بینایی برای کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی را ارائه داد، نمرات تعدادی از کودکان شرکتکننده در این پژوهش بهبود یافت؛ اما در اجرای برخی تغییری مشاهده نشد و لذا، برنامۀ منتخب بر ادراک بینایی همۀ کودکان مؤثر نبود (23)؛ اما یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بین گروههای آزمایشی با و بدون تجربۀ بازی رایانهای تفاوت معناداری در مهارتهای بینایی ـ حرکتی وجود ندارد.
M. Sc. in Motor Behavior, University of Shahid Beheshti Received: 2017/05/23 Accepted: 2017/09/10 Abstract The purpose of the present study was to investigate the effect of local games on visual – motor skills in seven years old male students with and without experience in computer games."